مدرک جدید درباره سلاح شیمیایی در سوریه

مدرک جدید درباره سلاح شیمیایی در سوریه
يکشنبه 31 شهريور 1392 - 08:32

روزنامه نگار و نویسنده انگلیسی از "مدرک جدید" روسیه در خصوص حمله شیمیایی در سوریه پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "رابرت فیسک" امروز (یکشنبه) در مطلبی در روزنامه ایندیپندنت نوشت: سوریه مسئولیت موشکهای حاوی گاز سارین را که در 21 آگوست موجب مرگ حدود 1400 نفر در غوطه شد، نپذیرفت؛ از سوی دیگر اطلاعاتی که اکنون منتشر شده بیانگر آن است که روسیه مدرک جدیدی درباره این حمله دارد دارد .. این مدرک شامل تاریخ و زمان صدور موشکهایی است که مورد استفاده قرار گرفته، و مهمتر از آن کشورهایی است که این موشکها به آنها فروخته شده است.
فیسک تأکید کرد: این موشکها ظاهرا در سال 1967 در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق تولید شده و مسکو آنها را به 3 کشور عربی یعنی "یمن"، "مصر"، و "لیبی" فروخت.
این روزنامه نگار انگلیسی خاطرنشان کرد: نمی توان این اطلاعات را در اسناد رسمی جستجو کرد،  و "ولادمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه دلیل این اظهاراتش به "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه می داند ارتش سوریه هیچگونه موشک حاوی گاز سارین را شلیک نکرده، فاش نکرد. ولی اگر این اطلاعات – که احتمالا از سوی مسکو منتشر شده - صحیح باشد، روسیه این نوع سلاح شیمیایی را به سوریه نفروخته است.
فیسک با ترسیم سناریویی احتمالی بر اساس این اطلاعات، اظهار داشت: مقادیر بسیاری سلاح ساخته شده در دوران شوروی سابق، پس از سرنگونی قذافی در سال 2011 به دست گروه های افراطی و مسلح نزدیک به القاعده می افتد؛ و پس از آن هم مقادیری از این سلاح در مالی، الجزایر و سینا یافت می شود.
وی ادامه داد: سوری ها بارها گفته اند که مخالفان مسلح مقادیر قابل توجهی از سلاح ساخت دوران شوروی را از لیبی به این کشور وارد کرده اند، البته با کمک قطر که به مخالفان لیبیایی در نبرد با قذافی کمک کرده بود، و اکنون قطر در حال پرداخت پول برای خرید محموله های سلاح برای مخالفان مسلح در سوریه است.
فیسک خاطرنشان کرد: "شکی وجود ندارد که سوریه مقادیر قابل توجهی سلاح شیمیایی دارد .. اما اگر روسها اکنون می توانند روی بقایای موشکهای یافته شده در غوطه، نشانه‌ها و نوشته ها را تشخیص دهند؛ و اگر این موشکها جزء مهمات صادر شده به سوریه نباشند، این امر بیانگر آن است که نظام سوریه می تواند خودش را تبرئه و از خود دفاع کند."

پربیننده ترین خبرها