مکان بازرسی شیمیایی در سوریه محرمانه است

مکان بازرسی شیمیایی در سوریه محرمانه است
پنج‌شنبه 4 مهر 1392 - 15:15

العالم - تیم تخصصی کارشناسان سازمان ملل در زمینه سلاح های شیمیایی برای انجام تحقیقات بیشتر درباره استفاده از این نوع سلاح ها وارد سوریه شد در حالی که مکان های مورد بازدید آنان همچنان محرمانه باقی مانده است.

خبرنگار العالم در دمشق گزارش کرد که این تیم تحقیقاتی، 14 مورد احتمالی در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی را مورد بررسی قرار خواهد داد. در همین راستا منابع سازمان ملل تأکید کردند که برنامه زمان بندی فعالیت تیم بازرسان در آینده اعلام خواهد شد.

این تیم در حالی وارد دمشق می شود که مجامع جهانی بر استفاده از مواد سمی در حمله به منطقه "غوطه" در حومه دمشق تأکید دارند. تیم مذکور در 24 ماه ژوئیه گذشته تحقیقات خود را درباره استفاده از سلاح شیمیایی آغاز کردند.

در تیم مذکور که تحت سرپرستی "اکی سلیستروم" سوئدی به فعالیت خواهد پرداخت بازرسان و کارشناسان سازمان بین المللی مبارزه با سلاح های شیمیایی حضور دارند و اعضای آن در صدد هستند تا به دنبال توافق به دست آمده دو ماه قبل دولت سوریه و سازمان ملل، به فعالیت خود ادامه دهد.

"ملاذ مقداد" رئیس بخش تحقیقات در وزارت اطلاع رسانی سوریه در این باره به شبکه العالم گفت: نباید از نظر دور داشت که فعالیت مجدد این بازرسان در سوریه، نتیجه توافقی است که میان دولت دمشق و سازمان ملل امضا شد.

وی افزود: قرار بود این کمیته از مکان هایی که دولت سوریه حدود پنج ماه قبل فهرست آنها را در اختیارشان گذاشته بود، بازرسی نماید. اما امریکا مانع این اقدام شد.

منابع فوق، اطلاعاتی درباره اماکنی که ممکن است این گروه بین المللی اقدام به بازرسی از آنها نماید ارائه نکرده اند. اما براساس توافق نامه بین المللی، بازرسان مذکور از سه مکان از جمله منطقه "خان العسل" که احتمال می رود مورد حمله شیمیایی قرار گرفته اند بازرسی خواهند کرد.

"طالب ابراهیم" پژوهشگر مسائل استراتژیک در این باره به شبکه العالم گفت: وزارت امور خارجه سوریه و کمیته بین المللی تحقیق درباره بازرسی از سه مکان به توافق رسیده اند که یکی از این اماکن "خان العسل" است.

ابراهیم افزود: نام دو مکان دیگر تاکنون محرمانه باقی مانده است. زیرا گروههای مسلح با حملات متعدد به منطقه خان العسل، تلاش کردند تا صحنه جرم را دچار تغییر نمایند.

خبرنگار العالم در دمشق گفت: دولت سوریه با درخواست از سازمان ملل برای ارسال مجدد بازرسان بین المللی برای ادامه تحقیقاتشان، از اطمینان خود نسبت به اتهاماتش علیه گروههای مسلح و حامیانشان در زمینه حملات شیمیایی و سمی خبر می دهد.

وی در پایان تأکید کرد: بازگشت بازرسان بین المللی به دمشق در زمان بسیار حساس و دقیقی و به ویژه پس از پیوستن دولت سوریه به عضویت سازمان منع سلاح های شیمیایی انجام می گیرد. این در حالی است که دولت دمشق اظهار می دارد که دلایل قاطعی مبنی بر دست داشتن گروههای مسلح در استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه دمشق، خان العسل و سایر مناطق ارائه کرده است.
NKH-25-22:54

پربیننده ترین خبرها