پس از لغو سفر به عربستان:

سفر رئیس جمهور لبنان به امارات هم لغو شد

سفر رئیس جمهور لبنان به امارات هم لغو شد
سه شنبه 9 مهر 1392 - 09:36

امارات از میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان که قرار بود روز چهارشنبه به آن کشور سفر کند درخواست كرد که سفرش را لغو کند. عربستان نیز قبلاً از سلیمان خواسته بود که سفرش به ریاض را لغو کند .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این اقدام عربستان و امارات به شدت لبنانی ها را عصبانی کرده است و رسانه های این کشور در روزهای دوشنبه و سه شنبه در این مورد گزارش های متعددی منتشر کردند.

روزنامه السفیر به عنوان یکی از مهمترین نشریات لبنانی خبر اول امروز خود را به این مساله اختصاص داده و تاکید کرده که علل درخواست از سلیمان برای لغو سفرش به عربستان وامارات شاید متفاوت باشد، ولی این درخواست در روابطِ بین سران کشورها کم سابقه بوده است و می توان گفت که یک نوع "توهین" محسوب می شود. این مساله هم ناگفته نماند که امارات علت درخواست از سلیمان برای به تعویق انداختن سفرش را نیز بیان نکرد که این امر این سؤال را در ذهن تداعی می کند که چه عللی باعث شده پادشاه عربستان و رئیس دولت امارات نتوانند فرصتی حتی برای استقبال نمادین از سلیمان به عنوان رئیس جمهوری یک کشور پیدا کنند و شأن و مقام او را حفظ کنند.
اگر یک نفر علت درخواست امارات از سلیمان برای لغو سفرش را چنین توجیه کند که شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس دولت امارات بیمار است، آیا ولیعهد نمی توانست به جای رئیس دولت از سلیمان استقبال کند و این در حالی است که امارات دلیلی برای عذرخواهی خود از میزبانی سلیمان ارائه نکرده است.  
دولت ریاض نیز بیماری عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان را علت به تعویق انداختن سفر سلیمان اعلام می کند ولی این علت قانع کننده نیست خصوصاً اینکه ملک عبدالله یک روز قبل از سفر منتظره سلیمان به فعالیت عادی خود ادامه می داد ولی معلوم است که دیدارهای مسئولان آمریکایی و ایرانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خصوصاً مسئولان عربستان را متحیر کرده است.
عربستان از دیدارهای مسئولان آمریکایی و ایرانی که نخستین دیدار از زمان پیروزی انقلاب ایران بود ، شوکه شده اند به نحوی که سعود الفیصل وزیرامور خارجه عربستان در دیدار با میشل سلیمان در نیویورک از تصمیم دولت واشنگتن برای مذاکره با ایران ابراز نگرانی کرد. 
مساله دیگر اینکه ائتلاف 14 مارس خصوصاً گروه المستقبل از مخالفت پادشاه عربستان با سفر میشل سلیمان شوکه شد و نتوانست توجیهی سیاسی یا دیپلماتیک قانع کننده ای برای تعویق سفر سلیمان ارائه کند و این در حالی است که ائتلاف 14 مارس امید زیادی به سفر میشل سلیمان به ریاض برای تشکیل دولت جدید لبنان با ترکیب (8 × 3) بسته بود. 
به نوشته السفیر، ولی پیش بینی ها درست از آب درنیامد زیرا عربستان فکر می کردند که لبنان همچنان اسیر تصمیمات آنها خواهد بود ولی مساله انهدام سلاح های شیمیائی سوریه، منتفی شدن گزینه حمله نظامی به سوریه و وقایع نیویورک نشان داد که نباید بیش از حد به آمریکایی ها برای تغییر توازن قدرت در سوریه امید بست و باز شدن بیشتر دست ایران در کشورهای منطقه مانند عراق، لبنان و سوریه نیز نگرانی عربستان را بیشتر کرده است. 
عربستان با توجه به امور فوق باید از هر گونه اقدام نسنجیده اجتناب می کرد لذا سفر میشل سلیمان را به تعویق انداخت و شاید انصراف عربستان از دعوت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای ادای مناسک حج نیز بی ارتباط با این موضوع نباشد ولی نباید از احتمال وجود ارتباط بین وقایع نیویورک، تغییرات حاصله در گروهای مسلح فعال در شمال سوریه و اطراف دمشق و انفجارهای مناطق کُردنشین عراق غفلت کرد.
بنابراین عربستان آماده نبود که میشل سلیمان را به تشکیل دولت جدید لبنان با ترکیبی خاص ترغیب کند چرا که اِعمال هر ترکیبی پیامدهای خاص خود را دارد به این نحو که ترکیب (8 × 3) شاید باعث بروز شکست های سیاسی حساب نشده ای شود و ترکیب (9+9+6) پیشنهادی ولید جنبلاط نیز مغایر با برنامه ریزی های عربستان و متحدانش است و طرح (دولت بی طرف) نیز مورد تأیید میشل سلیمان و ولید جنبلاط نیست .
این روزنامه لبنانی در ادامه می نویسد: لذا عربستان بهتر دید که پیش از مذاکره اش با طرف های منطقه ای و بین المللی هیچ اقدامی انجام ندهد و همراه سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس وارد مذاکره با ایران شود و هیچ تعهدی به میشل سلیمان و دیگران ندهد.
به هر حال ملک عبدالله در نبود مسئولان امور لبنان یعنی بندر بن سلطان و سعود الفیصل نمی توانست از میشل سلیمان استقبال کند زیرا بندر بن سلطان در اروپا به سر می برد و تلاش می کند که پیش از برگزاری کنفرانس ژنو 2 اقداماتی را در خصوص سوریه انجام دهد و سعود الفیصل نیز در واشنگتن هم تحت درمان است و هم نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد را پیگیری می کند.
علی عواض العسیری سفیر عربستان در بیروت دیروز گفته بود که سفر میشل سلیمان به ریاض با رایزنی مسئولان عربستانی و لبنانی به آینده موکول شده است!
 

پربیننده ترین خبرها