تلاش مقامات انگلیسی برای برقراری رابطه با ایران؟

تلاش مقامات انگلیسی برای برقراری رابطه با ایران؟
پنج‌شنبه 18 مهر 1392 - 21:45

لندن، (العالم)- شخصیت های سیاسی و نمایندگان مجلس عوام انگلیس از طرح دولت این کشور برای گشودن کانال های دیپلماتیک با هدف زمینه سازی برای از سرگیری روابط با ایران استقبال کردند.

به گزارش شبکه خبری العالم از لندن، تلاش دولت انگلیس برای گشودن کانال های دیپلماتیک به منظور تحکیم روابط با ایران ادامه دارد. در همین راستا "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس تأکید کرده که از زمان انتخاب "حسن روحانی" به ریاست جمهوری، در ایران تغییرات مثبتی احساس کرده است.

ویلیام هیگ در مجلس عوام انگلیس گفت: ما از تماس های مستقیم و بهبود بیشتر روابط دوجانبه با ایران حمایت می کنیم؛ همچنین با تعیین کاردار غیرمقیم برای ایجاد روابط به عنوان یک اقدام اولیه در راستای گشایش سفارتخانه های دو کشور در خاک یکدیگر، موافقت کرده ایم.

با وجود اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس درباره تلاش ها برای بهبود روابط با ایران، حزب کارگر انگلیس از کندی روند تغییرات مثبت در این باره انتقاد کرد و هشدار داد: دولت انگلیس نباید در این زمینه از جامعه جهانی عقب بماند.

"گرمي کوربن" نماينده مجلس عوام از حزب کارگر انگليس امروز (پنج شنبه) در این باره به خبرنگار العالم گفت: من نیز با "داگلاس الکساندر" وزیر امور خارجه دولت سایه درباره ضرورت تسریع بیشتر در ازسرگیری روابط با ایران هم عقیده هستم تا این امر زمینه ساز گفتگوی سازنده درباره برنامه هسته ای آن کشور باشد.

کوربن افزود: با توجه به جایگاه سیاسی و تمدن بزرگ ایران، بی تردید مشکلات منطقه به ویژه بحران سوریه بدون حضور جمهوری اسلامی، قابل حل نخواهد بود.

ناظران، این دیدگاه حاکم بر انگلیس را فرصتی برای ایجاد پل های اعتماد سازی، تفاهم و ازسرگیری روابط می دانند تا این امر به زمینه ای برای ارتباط میان دو ملت علاوه بر دولت های دو کشور تبدیل شود.

"اولیور مک ترنر" مدیر مرکز "اندیشه آینده نگر" در انگلیس نیز در این باره به خبرنگار العالم، گفت: باید در روابط دو کشور، به جنبه انسانی اهمیت داد، زیرا ایران کشور زیبایی است و بسیاری از مردم انگلیس به مجرد برقراری مجدد روابط دو کشور از آن دیدار خواهند کرد.

مک ترنر می افزاید: باید علاوه بر گفتگوهای دیپلماتیک، دولت های دو کشور برای تعامل ملت ها با یکدیگر نیز زمینه سازی کنند.


MKH-10-10:40

پربیننده ترین خبرها