گزارش روز نخست مذاکرات ایران و 1+5

گزارش روز نخست مذاکرات ایران و 1+5
سه شنبه 23 مهر 1392 - 19:06

روز نخست مذاکرات ایران و گروه 1+5، پس از 2 دور گفت و گو پایان یافت.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم،  دور نخست مذاکرات صبح امروز برگزار شد و دور دوم نیز ساعت 14.30 به وقت محلی (16به وقت تهران) آغاز شد.
مذاکرات بعد از ظهر در سطح معاونین وزرای امور خارجه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد.

صبح امروز دکتر محمد جواد ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای ایران وارد محل برگزاری نشست شدند. پس از رایزنی های غیر رسمی مذاکرات رسمی ایران و 1+5 صبح راس ساعت 9 و 53 دقیقه به وقت ژنو آغاز شد. در افتتاح مذاکرات رسمی دکتر ظریف حضور داشت و بسته پیشنهادی جدیدی را به گروه 1+5  ارائه کرد.

ریاست تیم ایرانی در جلسه بعد از ظهر را "عباس عراقچی" معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه به عهده داشت. "مجید تخت روانچی"، "حمید بعیدی نژاد"، "داوود محمدی نیا" و "محمد امیری" دیگر اعضای تیم ایرانی هستند.
مذاکره کنندگان گروه 1+5 نیز شامل "هلگا اشمید" (معاون "کاترین اشتون" مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا)، "وندی شرمن" معاون وزیر امور خارجه آمریکا، "سرگی ریابکوف" از روسیه، "سایمون گس" از انگلیس، "ژاک او دیبر" از فرانسه، "هانس دیتر لوکاس" از آلمان و "پنگ سن" مدیرکل اداره خلع سلاح وزارت امور خارجه چین هستند.

مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو احتمالا تا بعد از ظهر فردا و در دو دور دیگر نیز ادامه خواهد داشت. گفته می شود که در این دور از مذاکرات طرح ایران و پاسخگویی درباره ابعاد آن بررسی خواهد شد.
"نوید بهروز" خبرنگار اعزامی شبکه خبری العالم به ژنو گزارش داد که عراقچی، بعد ازظهر سه شنبه، پس از جلسه مشترک با گروه 1+5 به خبرنگاران گفت: بر اساس پیشنهادات جدید ایران، برداشتن گام اول باید طبق جدول زمان بندی باشد و مطابق آن نباید بیش از 6 ماه طول بکشد.
وی افزود: بر اساس پیشنهادات جدید ایران، حق ایران در پیشرفت برنامه مسالمت آمیز هسته ای و غنی سازی اورانیوم باید کاملا به رسمیت شناخته شود و تحریم های یک جانبه و چندجانبه ضد ایران نیز کاملا برچیده و نگرانی های هر دو طرف مذاکره برطرف شود.
عراقچی در باره فضای مذاکرات گفت: فضای مذاکرات بسیار مثبت بود و 1+5 برخوردی مثبت با پیشنهادات ارائه شده داشتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها