استقبال سیاستمداران انگلیسی از بهبود رابطه با ایران

استقبال سیاستمداران انگلیسی از بهبود رابطه با ایران
جمعه 26 مهر 1392 - 14:19

لندن، العالم ـ سیاستمداران انگلیسی از بهبود روابط لندن و تهران استقبال کردند و آن را برگرفته از جایگاه مهم منطقه‌ای و بین المللی دو طرف برشمردند.

وزارتخانه هاي امور خارجه ايران و انگليس در حاشیه مذاکرات تهران و 1+5 در ژنو، توافق كردند كه ظرف دو هفته آینده، روابط تهران و لندن در سطح "كاردار غيرمقيم" از سرگرفته شود.
خبرنگار شبکه العالم در لندن گزارش داد: افق تازه ای در روابط میان ایران و انگلیس گشوده شده است، تا جایی که سیاستمداران انگلیسی این مهم را نشانه درک لندن و تهران از ضرورت تغییر فضای موجود میان دو کشور همزمان با روی کار آمدن حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، عنوان می کنند و معتقدند رئیس جمهور جدید ایران بهترین فرصت را برای همزیستی مسالمت آمیز فراهم کرده است.
احمد نظیر، نماینده مسلمان در پارلمان انگلیس دیروز (پنجشنبه) در گفت و گو با خبرنگار العالم، همگرایی میان تهران و لندن را کاملا مثبت ارزیابی کرد و دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز را حق مسلم ایران دانست.
وی گفت: دستیابی ایران به انرژی هسته ای صلح آمیز مورد تایید جامعه بین المللی است و باید با تنظیم بیانیه ای در حمایت از دولت جدید ایران، خواستار کاهش تحریم ها و بهبود وضعیت اقتصادی در ایران شویم.
تحلیلگران سیاسی، تصمیم انگلیس مبنی بر از سرگیری روابط با ایران را پاسداشت نقش موثر ایران در عرصه سیاسی و منطقه ای و تمایل این کشور برای همکاری با قدرت های بزرگ برای حل و فصل مشکلات منطقه می دانند.
در همین حال "استیفان بل" پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی انگلیسی به شبکه العالم گفت: برخی از کشورهای منطقه با بهبود روابط میان تهران و لندن مخالفند، چون سیاست خارجی آنان براساس منزوی کردن ایران به عنوان یک "تهدید جدی" پایه ریزی شده است.
وی خاطر نشان کرد: اما ازسرگیری روابط دو جانبه با ایران برای ما مهم است و معتقدم تلاش ها برای حل سیاسی بحران سوریه بدون مشارکت ایران راه به جایی نخواهد برد.
روزنامه نگاران و اصحاب رسانه های انگلیس در گفت وگو با العالم، بهبود روابط تهران و لندن را موجب فروکش کردن بسیاری از مشکلات منطقه دانستند. بسیاری از انگلیسی ها این همگرایی را به نفع خود می دانند و معتقدند که باید به دنبال دوستان و متحدان بیشتر و ایجاد زمینه دیپلماسی بهتر به جای دشمن آفرینی باشند.

پربیننده ترین خبرها