روزنامه الحیات مدعی شد:

تعهدات آمریکا به اعراب در قبال ژنو2

تعهدات آمریکا به اعراب در قبال ژنو2
سه شنبه 30 مهر 1392 - 13:26

فشارهای خارجی بر مخالفان سوری برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2، در آستانه نشست امروز (سه شنبه) وزرای امور خارجه کشورهای موسوم به"دوستان سوریه" در لندن، افزایش یافته است، این در حالی است که آمریکا تضمین هایی را به کشورهای عرب خلیج فارس در مورد این نشست داده است!

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه سعودی الحیات چاپ بیروت گروه های مخالف سوری مشارکت در ژنو 2 را مشروط به برآورده شدن شروط خود در خصوص تشکیل دولت انتقالی بدون بشار اسد، کرده اند.
این در حالی است که بشار اسد روز گذشته در مصاحبه ای تلویزیونی با شبکه المیادین گفت: مانعی برای نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نمی بیند و از سوی دیگر روسیه نیز مخالف هرگونه تعیین پیش شرط اینچنینی برای نشست ژنو است.
در همین خصوص جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دیروز (دوشنبه) در پاریس با برخی وزرای امور خارجه عرب از جمله وزیر امور خارجه عربستان دیدار داشت.
دیدار کری با سعود الفیصل در حالی انجام شد که عربستان سعودی به تازگی از "جامعه بین المللی" به خاطر " آنچه که آن را ناتوانی از مجازات نظام سوریه به خاطر سرکوب مردم اش واستفاده از سلاح شیمیایی علیه آن ها" عنوان کرده، انتقاد کرده است!
به نوشته خبرگزاری عربستان سعود الفیصل در دیدار با کری بحران سوریه، برنامه هسته ای ایران و مذاکرات "صلح" میان تشکیلات خودگران و رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار داد.
جان کری اما در نشست مطبوعاتی مشترک با خالد بن محمد العطیه، وزیر امور خارجه قطر، گفت: آمریکا به حمایت از مخالفان سوری میانه رو ادامه خواهد داد.
وی درباره مشارکت ایران در ژنو 2نیز افزود: ایران با ژنو1 موافقت نکرده و از این رو بعید است مشارکت این کشور در ژنو2، اگر با متن بیانیه ژنو1 موافقت نکند، سازنده باشد.
الحیات به نقل از منابع آگاه خود نوشت: کری در دیدارهای روز گذشته اش به دنبال کسب اعتماد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در خصوص نشست ژنو 2 بوده است.
به نوشته الحیات تلاش های کری معطوف به سه موضوع بود که شامل تاکید بر تعهد آمریکا به متن "ژنو1" که به تشکیل دولتی با اختیارات کامل بدون حضور بشار اسد اشاره دارد، کسب اعتماد کشورهای مزبور به حمایت واشنگتن از مخالفان سوری "میانه رو" و تاکید برلزوم "حل سیاسی" بحران سوریه بوده است.
منبع مزبور، بدون اشاره به شکست جنگ همه جانبه غرب ومتحدان آنها برای ساقط کردن حکومت سوریه می گوید: باید با تقویت مخالفان، بشار اسد را متقاعد کنیم که نمی تواند پیروز میدان شود؛ به همین منظور هماهنگی با "میانه روها" از طریق سلیم ادریس، فرمانده "ارتش آزاد"، تقویت خواهد شد.

به گزارش العالم، کشورهای عربی و آمریکا در حالی همچنان به سلیم ادریس و شبه نظامیان وی دل بسته اند و از آن صحبت می کنند که بخشی از آنها توسط القاعده نابود شده، بخشی هم نبرد مسلحانه را ترک کرده اند و برخی نیز با پیوستن دوباره به ارتش ملی این کشور در حال نبرد با جبهه النصره و داعش در سراسر خاک سوریه هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها