منابع درآمد القاعده

منابع درآمد القاعده
سه شنبه 30 مهر 1392 - 22:37

گروگان گیری، یکی از مهمترین منابع درآمد القاعده است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، القاعده شبه جزیره عربستان در 2 سال گذشته حدود 20 میلیون دلار باج برای آزاد کردن گروگان ها دریافت کرده است، و گروگان گیری را به عنوان منبع درآمد خوبی انتخاب کرده است .
روزنامه "ایلاف" به نقل از "آلیستِر بِرت" که تا روز 7 اکتبر 2013 مسئول امور خاورمیانه وزارت امور خارجه انگلیس بود، نوشت:  القاعده اکثر این بیست میلیون دلار باج را از کشورهای غربی برای آزاد کردن اتباع این کشورها دریافت کرده است.
برت اخیرا در نشستی در نیویورک اظهار داشت: اگر پرداخت باج به القاعده فعال در یمن ادامه داشته باشد، این گروه برای گروگان گیری در کشورهای همسایه یمن ترغیب خواهد شد، زیرا آزاد کردن گروگان ها در قبال دریافت باج، اصلی ترین منبع درآمد القاعده است.  
انگلیس و آمریکا مدعی هستند که مخالف پرداخت باج به القاعده هستند، و گفته می شود که فنلاند و اتریش هیچ باجی به القاعده پرداخت نکرده اند .
با این حال روزنامه "لس آنجلس تایمز" به نقل از دو مسئول غربی بدون  ذکر نام آنها نوشت: بسیاری از کشورها تظاهر به مخالفت با پرداخت باج می کنند، ولی حجم سنگین باج های پرداختی نشان می دهد که آن کشورها نیز باج پرداخت کرده اند.
به گفته مسئولان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ؛ القاعده شبه جزیره عربستان به علت موفقیت کشورهای غربی در خشکاندن ریشه منابع مالی این گروه از جمله شیوخ ثروتمند کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ، به گروگانگیری روی آورده است .
یک دیپلمات برجسته غربی خاطرنشان کرد: دست یابی القاعده شبه جزیره عربستان به مبالغ مالی و توانایی اش در سرنگون کردن هواپیماها بسیار خطرناک است و بهترین روش برای آزاد کردن گروگان ها اجرای عملیات نظامی یا استفاده از قبایل یمن برای مذاکره با ربایندگان است ولی امکان کشته شدن گروگان ها نیز وجود دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها