قدرت نمایی القاعده در عراق

قدرت نمایی القاعده در عراق
دوشنبه 22 مهر 1392 - 18:58

العالم - یک روزنامه آمریکایی هشدار داد، گروه القاعده از زمان خروج نظامیان آمریکایی ازعراق در پایان سال 2011، قوی تر از گذشته شده است.

به گزارش شبکه خبری العالم روزنامه آمریکایی "سن فرانسیسکو کرونیل" در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود تاکید کرد که گروه القاعده با انجام حملات بزرگ و پی در پی طی یک ماه اخیر قدرت خود را نشان داده است، به گونه ای که آمار کشته شدگان در عراق به بالاترین سطح خود از 5 سال گذشته تاکنون رسید و این امر نشان می دهد که این حملات برای ایجاد فضای تنش آلود و تضعیف دولت مرکزی متشکل از اکثریت شیعه انجام می شود.

در این گزارش آمده است: تکرار حوادث حمله به زندان ها و فراری دادن زندانیان، ایجاد رعب و وحشت، به حاشیه کشاندن اهل سنت و جنگ داخلی در سوریه که همسایه عراق است همه و همه موجب بازگشت مجدد القاعده به عراق شد.

اقدامات خشونت آمیز درعراق تنها به القاعده محدود نیست و شبه نظامیان سنی دیگری مثل "ارتش نقشبندیه" که با حزب بعث رژیم صدام ارتباط هایی دارد در این خشونت ها نقش دارند.

القاعده در عراق در سال جاری تصمیم گرفت که نام خود را به "دولت اسلامی عراق و شام" تغییر دهد، این امر نشان دهنده رویاهای منطقه ای القاعده است، زیرا مرزها را زیرپا گذاشته است تا بدین ترتیب نقش نظامی برجسته ای در کنار مخالفان مسلح نظام سوریه ایفا کند.

"پل فلوید" تحلیلگر نظامی در شرکت اطلاعاتی استراتفور به کرونیکل می گوید: القاعده در خلا امنیتی بزرگ در عراق، فضای مناسبی برای فعالیت یافته است.

القاعده آموزش جوانان عراقی برای انجام فعالیتهای انتحاری را آغاز کرده است، این گروه برای حملات انتحاری در عراق سالهای مدیدی بود که به داوطلبان خارجی تکیه داشت.

به گفته دو مسئول دستگاه اطلاعاتی، القاعده دستوراتی برای انجام حدود 50 حمله در یک هفته صادر کرده است که اگر این کار عملی شود، منجر به افزایش شدید خشونتها خواهد شد.

بر اساس مطالعات جدیدی که پژوهشگاه مطالعات جنگی واشنگتن تهیه کرده است، القاعده در عراق به سازمانی بسیار فعالی بدل شده و می تواند نفوذ و قدرت خود را در همه کشورها گسترش دهد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها