گزارش العالم از کشمکش های دولت و مخالفان؛

پشت پرده طرح استعفای دولت تونس

پشت پرده طرح استعفای دولت تونس
پنج‌شنبه 2 آبان 1392 - 22:30

تونس،العالم ـ جبهه نجات تونس (مخالف دولت) در پی سخنرانی نخست وزیر این کشور مبنی بر باقی ماندن در قدرت تا زمان تدوین قانون اساسی، به دلیل پایبند نبودن دولت به بندهای نقشه راه، مشارکت در گفت و گوی ملی را به حالت تعلیق در آورد.

خبرنگار شبکه العالم روز پنج شنبه از تونس گزارش داد، سخنرانی نخست وزیر تونس در حالی انجام شد که هزاران نفر ازهواداران مخالفان در پایتخت در تظاهراتی خواستار کناره گیری دولت شدند.
بر اساس نقشه راه، دولت تونس که توسط جنبش "النهضه" تشکیل شده باید طی 3 هفته استعفای خود را اعلام می کرد.
دیروز (پنجشنبه) و در دومین سالروز انتخابات 23 اکتبر اوضاع در تونس عادی و معمولی نبود زیرا هزاران معترض در خیابانهای پایتخت خواستار کنار رفتن دولت شدند.
علی العریض در سخنرانی خود به کناره گیری با پایبندی به نقشه راه به شرط اینکه دو روند تدوین قانون اساسی در مجلس موسسان و فرایند انتقالی همپای هم پیش برود، تاکید کرد، منصف مرزوقی رییس جمهور تونس نیز خاطرنشان کرد که استعفا تا اتمام تدوین قانون اساسی صورت نخواهد گرفت.
العریض افزود: ما بار دیگر تعهد خود به اصل کناره گیری دولت در چارچوب تکمیل همه مراحلی که نقشه راه تعیین کرده بود، اعلام می کنیم. این امر برای به ثمر رساندن گفتگوی ملی، کشور را از خلاء و ابهام دور نگه می دارد.
منصف مرزوقی رییس جمهور تونس نیز گفت: اعلام می کنم که نخست وزیر بار دیگر برای من تاکید کرد به محض آن که شورای ملی موسسان، از تعیین کمیته مستقلی برای انتخابات فراغت پیدا کند و موعدی برای تدوین قانون انتخابات تعیین نماید و تدوین قانون اساسی را به پایان برساند، کناره گیری دولت حتمی خواهد بود و بازگشتی از آن نیست.
اما مخالفان پس از سخنرانی نخست وزیر آن را مغایر با توافقات سابق دانستند و مانوری جدید از سوی طرف حاکم عنوان کردند و پس از آن مشارکت در گفتگوی ملی را به حالت تعلیق درآوردند.
"العیاشی الهمامی" عضو جبهه نجات خاطرنشان کرد: ما موضع خود را به کمیته چهارجانبه و همه آنهایی که در نشست حاضر بودند، اعلام کردیم و گفتیم که اظهارات دولت متناسب با نقشه راه نیست و ما آن را تعهدی به کناره گیری نمی دانیم.
MKH-24-10:37

پربیننده ترین خبرها