چشمه اي از نظام برده داري درعربستان+فيلم

دوشنبه 6 آبان 1392 - 15:32

العالم - انتشار ويدئويي كوتاه كه يك مرد عربستاني را در حال تنبيه شديد بدني كارگر هندي به نمايش گذاشته است ، موجي از خشم و نفرت در شبكه هاي اجتماعي و اينترنت به راه انداخت.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم دراين فيلم كه با آگاهي ضارب گرفته شده وی ضمن توهين و بدون توجه به گریه و التماس های مکررکارگر هندی ، او را به بهانه صحبت كردن با همسر مرد عربستاني به زير ضربات شلاق و مشت و لگد مي گيرد.

كميسيون حقوق بشرعربستان سعودي با به راه انداختن كمپيني در اينترنت اين حمله را نشان دهنده ضعف شديد قوانين عربستان سعودي براي حمايت از هزاران كارگر مهاجر دانست.

ابراهيم آل شادي، سخنگوي اين كميسيون تاکید کرد که در حال پيگيري موضوع ضرب و شتم كارگر هندي و انتشار فيلم آن در اينترنت از طريق مجاري قانوني است.

عربستان سعودي با داشتن نزديك يك و نيم ميليون خدمتكار خانگي، يكي از بزرگترين بازارهاي كارهاي اينچنيني در جهان است و 90 درصد نیروی کار آن را خارجی ها تشکیل می دهند. 

اربابان اين خدمتكاران به محض ورود براي جلوگيري از فرار آن‌ها، پاسپورت كارگري آن‌ها را مي‌گيرند و هر اندازه كه بخواهند از آن‌ها كار مي‌كشند؛ هر چند اين خدمتكاران پولي به دست مي‌آورند تا براي خانواده‌هاي خود بفرستند، ولي بنا بر اعلام سازمان عفو بين‌الملل، هيچ حمايت قانوني نمي‌شوند، حق استراحت هفتگي و يا مرخصي با حقوق ندارند و هيچ قانوني درباره كمترين دستمزد آن‌ها نيست؛ موارد متعددي ثبت شده است كه آن‌ها قرباني شكنجه، تجاوز و يا عملا بردگي شده‌اند و در مواردي ديگر، اربابان آن‌ها كاملا از پرداخت دستمزد به آن‌ها سر باز زده‌اند. به عقیده کارشناسان ، ریشه بدرفتاری با کارگران خارجی در عربستان ، در تعصبات فرهنگی ، قومی و نژادی نهفته است.

كشورهاي عربي بيشتر به دليل حمايت ناكافي از خدمتكاران، بدنام هستند؛ هرچند لبنان، كويت، بحرين و امارات در راه اصلاح وضعيت خود گام‌هايي برداشته‌اند، عربستان همچنان يكي از بد‌ترين مكان‌ها براي چنين كارهايي است.

در دهه هاي گذشته پس از كشف نفت در كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس و گسيل شدن خيل كارگران از كشورهاي مختلف بخصوص آسياي جنوب شرقي و هندوستان، براي پر كردن خلاء كمبود نيروي انساني ، پديده جديد برده داري در كشورهاي عربستان ، كويت ، قطر ، بحرين و امارات به راه افتاد كه صفحات آن مملو از ظلم و ستم كارفرمايان عرب عليه كارگران به گونه هاي مختلف است.

ماجراي سوء استفاده جنسي از زنان خدمتكار و بيگاري كشيدن از كارگران مرد ، پرداخت دستمزدهاي پايين به كارگران و ناديده گرفتن ابتدايي ترين حقوق آنان در عربستان و ساير كشورهاي عرب حاشيه جنوبي خليج فارس از جمله موضوع هايي است كه همواره در گزارش هاي سازمان هاي محلي و بين المللي حقوق بشر به آن اشاره شده است. 

دو ماه پیش نیز انتشار ویدئوهایی از ضرب و شتم یک کارگر هندی توسط کارفرمایش در مقابل چشمان مردم در امارات متحده عربی و دو ویدئوی جداگانه از آزار و شکنجه دو کارگر سودانی و افغانی توسط برادر رئیس دولت امارات به طرح مجدد موضوع بی هویتی کارگران در این کشور و بی پناهی خدمتکاران در این کشور منجر شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها