یک تحلیلگر عرب مطرح کرد:

آگاهی سران اروپایی از جاسوسی آمریکا

آگاهی سران اروپایی از جاسوسی آمریکا
دوشنبه 6 آبان 1392 - 19:04

العالم - یک تحلیلگر عرب در لندن می گوید، بر اساس شواهد و مدارک موجود سران اروپایی از جاسوسی آمریکایی ها مطلع بودند و واکنش های فعلی تنها جنجالی رسانه ای برای کاستن از خشم مردم است.

"یحیی حرب" نویسنده و تحلیلگر سیاسی مقیم لندن پایتخت انگلیس در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت: تنها رییس جمهوری آمریکا از عملیات جاسوسی این کشور در اروپا خبر نداشت و در واقع همه رهبران اروپایی از مدتها پیش از این مساله اطلاع داشتند، اما افشاگری های ادوارد اسنودن باعث رسوایی رسانه ای این عملیات ها شد.

وی افزود: اقدامات سران اروپایی تنها یک نفاق سیاسی است و آنها هم اکنون در تنگنا قرار گرفتند و برای آنکه خشم مردم را کاهش دهند به این جنجال رسانه ای را که هیچ نتیجه ای به همراه نخواهد داشت، دامن زده اند.

تحلیلگر و نویسنده سیاسی عرب اظهار داشت: بهترین دلیل بر این مدعا نتیجه نشست اخیر اتحادیه اروپا در بروکسل است. آنها هیچ اقدام و یا درخواست عملی از دولت آمریکا برای توقف جاسوسی ها نکردند.

حرب تصریح کرد: ما در این نشست شاهد اظهارات نخست وزیر انگلیس بودیم. وی گفت "جنجال در این موضوع باعث ضربه زدن به امنیت ملی و کمک به تروریست ها است". به این ترتیب وی از عملیات جاسوسی آمریکا تلویحا حمایت کرد.

وی افزود: افکار عمومی در اروپا به آمریکا اعتماد ندارند، اما روابط کشورها بر اساس منافع آنها است و ارتباطی به ملت و افکار عمومی ندارد. این کشورها به خوبی می دانند که منافعشان اینک در گرو آن است که آمریکا رهبری جهان را به عهده داشته باشد.

حرب این سوال را مطرح کرد که اگر آمریکا از هم پیمانان خود اینگونه جاسوسی می کند، پس از کشورهای مخالف و دشمنان خود چگونه جاسوسی می کنند؟

این نویسنده و تحلیلگر سیاسی هشدار داد که این مساله به استقلال کشورها ضربه می زند و خواستار تحرک جدی شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل برای ممانعت از این گونه عملیات های جاسوسی شد.

حرب همچنین از کشورهای مستقل خواست تا یک شبکه ارتباطاتی مستقل از شبکه جهانی فعلی که تحت سیطره آمریکا است، ایجاد کنند وگفت: نشانه هایی از ایجاد چنین شبکه ای در روسیه،چین، برزیل و آفریقای جنوبی علاوه بر ایران مشاهده می شود. 

27-22:48

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها