فلج اطفال، ارمغان جنگ برای کودکان سوری

فلج اطفال، ارمغان جنگ برای کودکان سوری
سه شنبه 7 آبان 1392 - 16:36

برای اولین بار در 14 سال اخیر، مواردی از ابتلا به بیماری فلج اطفال در سوریه گزارش شده و سازمان بهداشت جهانی درباره خطر شیوع این بیماری در کل این کشور هشدار داد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، نا امنی و جنگ 2 سال و نیم اخیر در سوریه باعث شده تا دولت این کشور همانند همیشه نتواند برنامه پیشگیری و واکسیناسیون فلج اطفال را انجام دهد؛ مناطق تحت محاصره تروریست ها از جمله مناطقی است که کودکان بیشترین آسیب را دیده اند.

پیش از آغاز جنگ در سوریه، واکسیناسیون فلج اطفال برای حداقل  ۹۵درصد کودکان این کشور انجام می‌شد، اما بنابر گزارش سازمان ملل هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار کودک سوری امکان دسترسی به واکسن فلج اطفال را ندارند.

سازمان بهداشت جهانی از ۱۰ مورد ابتلا به بیماری فلج اطفال در سوریه خبر داده است. به این ترتیب 14 سال پس از ریشه کن شدن این بیماری، برای اولین بار فلج اطفال در سوریه مشاهده می‌شود.

"اولیور روزنبائر" سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در ژنو به خبرنگاران گفت: تاکنون از 22 مورد آزمایش فلج اطفال از کودکان سوری 10 مورد ویروس فلج اطفال از نوع اول ثبت شده است، و این سازمان همچنان در انتظار نتایج آزمایش 12 مورد مشکوک در دیرالزور است.  

روزنباور هشدار داد: این ویروس مسری بوده و با مهاجرت مردم ممکن است به سایر مناطق سرایت کند؛ لذا خطر انتشار آن در سوریه جدی است.

در دیر الزور در شرق سوریه که موارد مبتلا به فلج اطفال در آن مشاهده شده‌ است، بیش از ۱۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال زندگی می‌کنند که در معرض این بیماری قرار دارند.

پربیننده ترین خبرها