کری در اراضی اشغالی به دنبال چیست؟

کری در اراضی اشغالی به دنبال چیست؟
چهارشنبه 15 آبان 1392 - 12:25

در شرایطی که به نظر می آید مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم اشغالگر بار دیگر به بن بست رسیده است، مطبوعات صهیونیستی درباره پیشنهاد جدید وزیر خارجه آمریکا به گمانه زنی پرداخته اند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، جان کری وزیر خارجه آمریکا شب گذشته برای چندمین بار وارد اراضی اشغالی فلسطین شد؛ وی در بدو ورود در مراسم سالگرد ترور اسحاق رابین نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی حاضر شد.

کری قرار است امروز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان دیدار کند.

روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت: مهمترین هدف از سفر جان کری کاهش تنش ها بین دو طرف است. فلسطینی ها شهرک سازی اسرائیل را اقدامی تحریک آمیز و بر خلاف مذاکرات صلح می دانند؛ و جان کری تلاش می کند تا با پیشنهادی جدید تنش بین دو طرف را کاهش دهد. این پیشنهاد جدید نتیجه دیدار جان کری با بنیامین نتانیاهو در رم است.

معاریو این مطالب را به نقل از یک مقام صهیونیست نزدیک به مذاکرات سازش عنوان کرده، اما از جزئیات پیشنهادات جدید و چگونگی نقش آمریکا اظهار بی اطلاعی کرده است.

این روزنامه می نویسد به احتمال زیاد مذاکرات دو طرف به بن بست رسیده است، چون نتانیاهو همچنان بر مواضع خود پافشاری می کند و به نظر طرف های دیگر توجهی نخواهد کرد.

اما هاآرتص دیگر نشریه صهیونیستی، جزئیات بیشتری به نقل از مقامات صهیونیستی ارائه می کند. به گفته منبع این روزنامه در صورت به بن بست رسیدن دو طرف، پیشنهاد آمریکا مذاکرات را در ظرف 2 تا 3 ماه از بن بست خارج خواهد کرد و برای طرفین جزئیات توافق نهایی را مشخص کرده است. صهیونیست ها نیز هر پیشنهادی را که با منافع بنیادی این رژیم منافات نداشته باشد، خواهند پذیرفت.

اما یدیعوت احارونوت بیش از همه افشاگری کرده است. آحارونوت می نویسد تشکیلات خودگردان و رژیم اسرائیل بر سر محدوده هایی در شهر قدس اشغالی برای دسترسی محدود به توافق رسیده اند. این روزنامه تأکید می کند که تزیپی لیونی و اسحاق مولکو نماینده بنیامین نتانیاهو در جلسه مذاکرات در چند نوبت در حضور مقامات فلسطینی اختلافات خود را پنهان نکرده و با هم به مشکل برخورده اند.

همچنین گفته می شود که جان کری در خانه اش به مقامات رژیم صهیونیستی گفته اگر در مدت 9 ماه تعیین شده به توافق نرسیدند وی دیگر نمی تواند از پیوستن فلسطین به دادگاه جنایی بین الملل جلوگیری کند.

"اسرائیل هایوم" هم نوشت: بنیامین نتانیاهو در واکنش به اظهارات روز دوشنبه محمود عباس که گفته است مذاکرات به هیچ جا نخواهد رسید، تأکید کرده است که فلسطینی ها از زمان مذاکرات اسلو دیدگاه خود را تغییر نداده اند.

به نوشته این نشریه نتانیاهو معتقد است با تداوم ساخت و سازها و آزاد کردن اسرای فلسطینی گامهای لازم را برداشته و اکنون منتظر اقدامات طرف فلسطینی است.

یکی از مقامات ارشد تشکیلات خودگردان بدون اینکه بخواهد نامش فاش شود به نشریه "تایمز اسرائیل" گفته است مقامات تشکیلات خودگردان در حالی که شهرک سازی های صهیونیست ها ادامه پیدا کند دیگر در هیچ مذاکره ای شرکت نخواهند کرد و اینگونه باید گفت که مذاکرات سازش قطعا بار دیگر به بن بست رسیده است.

پربیننده ترین خبرها