پشت پرده بازگشت نظامیان به قدرت در مصر

پشت پرده بازگشت نظامیان به قدرت در مصر
پنج‌شنبه 16 آبان 1392 - 18:36

منابع مختلف از تلاش های چند کشور عربی به ویژه عربستان سعودی با هماهنگی آمریکا برای حمایت از نامزدی عبدالفتاح السیسی فرمانده کل نیروهای مسلح مصر در انتخابات آتی ریاست جمهوری خبر می دهند.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، پس از اینکه ارتش مصر به فرماندهی "عبدالفتاح السیسی" همزمان با افزایش اعتراضهای مردمی "محمد مرسی" را از ریاست جمهوری خلع و دولت موقت را منصوب کرد، زمزمه هایی از تمایل عبدالفتاح السیسی برای ریاست جمهوری به  گوش رسید؛ سپس شواهدی نیز از این خواسته به عرصه ظهور رسید، مثل چند پیام صوتی که به صورت محرمانه از السیسی ضبط شده و حکایت از تلاش وی برای کسب قدرت دارد.

اکنون منابع مختلفی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مصر خبر می دهند که فراخوانی مردمی برای دعوت السیسی به نامزدی در انتخابات آتی ریاست جمهوری شکل گرفته و پنهانکاری السیسی برای شرکت در انتخابات نیز کمرنگ شده است.

انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از تعدیل قانون اساسی برگزار خواهد شد.

این منابع به روزنامه الشروق می گویند: عربستان سعودی و امارات تلاش های گسترده و مستمری را برای حمایت از "تصمیم جمعی ملت مصر" که همان ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی می باشد، انجام داده و می دهند.

عربستان پس از برکناری مرسی از قدرت بر خلاف قطر و ترکیه که رابطه خوبی با اخوان المسلمین مصر و محمد مرسی داشتند، به صورت آشکار از دولت موقت و خلع مرسی از قدرت حمایت کرده است. این منابع می گویند برای حمایت از نامزدی السیسی توافقی هم میان عربستان با آمریکا صورت گرفته است و البته آمریکایی ها شرط هایی گذاشته اند.

شرط آمریکایی ها این است که دولت مصرسیاست سرکوب خود را کاهش دهد تا آمریکایی ها همکاری های بیشتری با قاهره داشته باشند. پس از برکناری مرسی آمریکا حمایت های مالی از ارتش مصر را در پی فشارهای داخلی و خارجی به حالت تعلیق در آورد.

قطر و ترکیه نیز حمایت هایی را که به دولت مرسی می شد قطع کردند و حتی قطر سپرده چند میلیارد دلاری خود در بانک مرکزی مصر را خارج کرد. اما این کمک ها از منابع دیگری مثل عربستان سعودی و امارات متحده عربی جبران می شود.

به نوشته الشروق میان امارات، عربستان سعودی و کویت توافق شده که در صورت روی کار آمدن السیسی بسته تشویقی سخاوتمندانه تری برای مصر در نظر گرفته شود.

همچنین سلفی ها گفته اند که اگر السیسی خطوط قرمز آنها را رعایت کند مشکلی با ریاست جمهوری وی ندارند و حتی برخی از سلفی ها به دلیل حمایت عربستان از نامزدی عبدالفتاح السیسی استقبال کرده اند.

محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع مصر اولین رئیس جمهور غیرنظامی این کشور بود که یک سال پس از به قدرت رسیدن با مخالفت های شدید مردمی روبرو شد و با تصمیم ارتش از قدرت خلع شد. پس از عزل مرسی بار دیگر زمزمه هایی از حضور نظامیان در عرصه قدرت همانند گذشته به گوش می رسد و با گذشت زمان این زمزمه ها پر رنگ تر می شود.

به جز السیسی نظامیان دیگری نیز سودای ریاست جمهوری را در سر می پرورانند.

اخیرا تصاوری از سپهبد "سامی حافظ عنان" رئیس سابق ستاد نیروهای مسلح مصر در اینترنت منتشر شده است که نشان از آغاز فعالیتهای تبلیغاتی وی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری دارد. حامیان وی تصاویری از شجره خانوادگی او منتشر کرده و مدعی شده اند که خاندان او به "عمر بن خطاب" باز می گردد.

دادگاه کیفری قاهره روز دوشنبه 13 آبان ماه در اولین جلسه محاکمه مرسی و دیگر سران اخوان المسلمین محاکمه مرسی را به 8 دی ماه به تعویق انداخت.مرسی مشروعیت دادگاه را نپذیرفت و بر اینکه رییس جمهوری قانونی کشور است، پافشاری کرد و خواستار محاکمه سران کودتا شد.

مرسی پس از حسنی مبارک دومین رئیس جمهوری معزول مصر است که در سال های اخیر محاکمه می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها