خبرگزاری رویترز: روزهای سیاه نتانیاهو فرا می رسد

خبرگزاری رویترز: روزهای سیاه نتانیاهو فرا می رسد
جمعه 17 آبان 1392 - 19:28

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: بدترین کابوس های اسرائیل به واقعیت می پیوندد؛ اگر توافق نامه پیشنهادی هسته ای با تهران محقق شود و در این صورت تل آویو دیگر نمی تواند گزینه های خود را برای حمله به تاسیسات این کشور عملی کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم این خبرگزاری انگلیسی در گزارشی از بیت المقدس، دست یافتن به این توافق نامه نه تنها دست اسرائیل را برای هر حمله احتمالی در آینده به ایران خواهد بست، بلکه تاثیر قطعی بر روابط از قبل متشنج شده واشنگتن و تل آویو خواهد داشت.

نویسنده این گزارش تاکید می کند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اقدامی که از عصبانیت شدید حکایت داشت، روز جمعه چارچوب کلی توافق نامه هسته ای با ایران را محکوم کرد و بار دیگر خود را در رویارویی مستقیم با واشنگتن قرار داد.

گفته می شود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که روز جمعه تل آویو را به مقصد ژنو برای مشارکت در امضای توافقنامه هسته ای میان ایران و 5+1 ترک کرد، هنگام حضور در سرزمین های اشغالی در دیداری عمومی با نتانیاهو دیده نشده و در عوض پیش از ترک این شهر، ملاقات خصوصی کوتاهی با نتانیاهو در فرودگاه بن گوریون داشته است.

در این گزارش آمده است که گیورا ایلاند، مشاور پیشین امنیت ملی نخست وزیری رژیم صهیونیستی، گفت: من به خوبی می فهمم چرا نتانیاهو به شدت عصبانی است. حمله یک جانبه (به تاسیسات هسته ای ایران) در شرایط فعلی به هیچ وجه امکان ندارد. نه به این دلیل که ما نمی توانیم ان را انجام دهیم، بلکه به این دلیل که به مثابه حرکت در خلاف جهت حرکت جامعه بین المللی دیده می شود. اما این برای اسرائیل قابل تحمل نیست.

ایهود یعاری، یکی از اعضای موسسه سیاست خاورنزدیک واشنگتن هم در همین رابطه به خبرنگار رویترز می گوید: بدترین کابوس های نتانیاهو (در صورت دست یافتن به توافق هسته ای) به واقعیت تبدیل می شود. اکنون تنها مساله نتانیاهو مطرح نیست، این موضع مشترک تشکیلات امنیتی اسرائیل است.

نتانیاهو همواره روابط تیره و سردی با آمریکا داشته است و بارها در دوران اول ریاست جمهوری باراک اوباما بر سر مسائل مختلف از جمله مذاکرات به اصطلاح صلح با فلسطینی ها و موضوع ایران با او اختلاف نظر آشکار داشت.

اما بعد از انتخاب مجدد اوباما به ریاست جمهوری به نظر می رسید روابط تا حدی بهبود یافته است، رییس جمهوری آمریکا در ماه مارس سال جاری میلادی (اسفند 1391/ فروردین 1392) به اراضی اشغالی سفر کرد و مذاکرات با فلسطینی ها در ماه ژوئیه از سر گرفته شد، مذاکراتی که تاکنون هیچ نتیجه خاصی را در بر نداشته است و تنها زمان را برای ادامه شهرک سازی صهیونیست ها فراهم کرده است.

در همین حال یکی از مقامات ارشد تل اویو که خواست نامش فاش نشود، گفت: نتانیاهو احتمالا از نفوذ خود بر کنگره برای برهم زدن توافق ایران استفاده می کند.

این مقام صهیونیستی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اسرائیل از نفوذ خود در کنگره استفاده می کند یا خیر، گفت: ممکن است. اگر این شرایط را بحران عمده ای بنامیم، مبالغه کرده ایم؛ اختلاف نظر در داخل تل آویو وجود دارد. اما این یک بحران است و باید راهی برای خروج از آن یافت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها