بی بی سی:

پاکستان به عربستان سعودی بمب هسته ای می دهد

پاکستان به عربستان سعودی بمب هسته ای می دهد
پنج‌شنبه 16 آبان 1392 - 19:22

منابع رسانه ای غربی از گسترش شدید روابط عربستان سعودی با پاکستان و سرمایه گذاری آل سعود در برنامه هسته ای این کشور خبر می دهند.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، گزارشها حاکی است که همکاری های عربستان سعودی با پاکستان و توسعه سریع آن مورد توجه سازمان های امنیتی آمریکا قرار گرفته است.

شبکه "بی بی سی" انگلیس با اشاره به گسترش روابط عربستان و پاکستان تأکید کرده است که عربستان با سرمایه گذاری در زمینه برنامه هسته ای پاکستان موافقت کرده است. به این ترتیب بعید نیست که عربستان از طریق پاکستان به سلاح هسته ای دست یابد و آن را علیه برنامه هسته ای ایران به کار گیرد.

بر اساس این گزارش، این اقدام عربستان سعودی به عنوان اقدامی احتیاطی در قبال توافق ایران با غرب انجام شده است و پاکستان آماده انتقال سلاح های هسته ای به عربستان است و حتی تعداد مشخصی کلاهک هسته‌ای برای عربستان آماده کرده است.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان و دیگر سران این کشور رابطه نزدیکی با آل سعود دارند.

از اواسط دهه 1990 میلادی گزارش های متعددی از تلاش عربستان سعودی برای دستیابی به سلاح هسته ای منتشر شده است. ثروت نفتی و روابط گسترده و رو به رشد با پاکستان و چین و از سوی دیگر هراس از هسته ای شدن ایران، از دلایل اصلی روی آوردن ریاض به پیشبرد برنامه هسته ای ذکر شده است.

اما این که بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان چه نقشی را ایفا می کند باید گفت که وی هم مدت های مدید سفیر آل سعود در واشنگتن بوده و هم در زمان حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان به کمک سازمان های اطلاعاتی عربستان در تسلیح جنگجویان افغان دست داشته است و از این رو از مدت ها پیش با پاکستانی ها رابطه بسیار خوبی دارد.

از مدت‌ها پيش بسیاری بر این باور هستند که عربستان در دهه‌هاي ۱۹۷۰ و ۸۰ از برنامه‌هاي هسته‌اي پاکستان حمايت مالي مي‌کرد و اکنون در ازاي پرداخت کمک‌هاي مالي هنگفت به اسلام‌آباد، خواهان روابط دوجانبه برای دريافت سلاح‌هاي هسته‌اي آماده است.

پربیننده ترین خبرها