سرنخ های جدید درباره عاملان انفجار بیروت

سرنخ های جدید درباره عاملان انفجار بیروت
جمعه 1 آذر 1392 - 11:10

العالم - تحقیقات در لبنان برای پی بردن به هویت عاملان حمله انتحاری اخیر در بیروت هنوز به نتیجه نرسیده است؛ اما مقام های آن کشور از دستیابی به سرنخ های جدید در این ارتباط خبر می دهند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، یک منبع امنیتی در گفتگو با روزنامه السفیر لبنان اعلام کرد که تحقیق درباره عاملان حمله انتحاری مقابل سفارت ایران در بیروت هنوز به نتیجه قطعی نرسیده، اما تقریبا مشخص شده است که آنان لبنانی نبوده اند.

این منبع امنیتی افزود: تلاش ها برای شناسایی تابعیت عاملان عملیات انتحاری بیروت ادامه دارد.

بنا به اعلام این منبع ، برخی از سرنخ های به دست آمده نشان می دهد که عاملان انتحاری از اردن به لبنان آمده اند؛ اما این موضوع بدان معنا نیست که آنان اردنی بوده باشند زیرا امکان دارد که تابعیت یک کشور عربی دیگر را داشته ولی مقیم اردن بوده باشند.

وی تصریح کرد: تحقیقات همچنین در این زمینه در جریان است که عاملان انتحاری چگونه خود را به بیروت رسانده اند و این که از طریق هوایی یا زمینی مبادرت کرده اند.

منبع امنیتی خاطرنشان کرد که توجه و دقت به کارت های شناسایی که همراه عاملان انتحاری بود، نشان می دهد که این کارت ها تقلبی بوده و به طور حرفه ای جعل شده است، تاجایی که اگر این کارت های شناسایی دراختیار مهم ترین سرویس امنیتی قرار گیرد، به دشواری می توان جعلی بودن آنرا تشخیص داد.

وی گزارش های منتشر شده را درخصوص اینکه این کارت ها در مرکز سرشماری الدکوانه تهیه شده و تاریخ صدور آن به سال 1998 بازمی گردد ، تایید یا رد نکرد.

مساله حایز اهمیت دراین بین، تعجیل مرکز هدایت فرماندهی ارتش لبنان در خصوص انتشار تصویری از یک جوان بیست ساله است که از او به عنوان یکی از افراد تحت تعقیب خطرناک که مرتکب جرم شده ، یاد کرده ، ولی به زمان و مکان وقوع جرم اشاره نکرده است.

یک منبع نظامی از تایید یا رد اینکه ، آیا فرد مزبور یکی از عاملان انتحاری بوده، خودداری کرده است ، درحالی که برخی از منابع امنیتی به السفیر اعلام کردند که تصویر منتشر شده متعلق به فرد انتحاری است که خود را نزدیک در سفارت و قبل از انفجار خودرو منفجر کرده است.

تحقیقات درصحنه وقوع جرم ادامه دارد و تجزیه و تحلیل عکس هایی که دوربین های سفارت ایران و نیز برخی از دوربین های منطقه و خیابان های منتهی به سفارت از جمله دوربین های هتل " شرایتون 4 " در فردان گرفته شده ،آغاز شده است.

این درحالی است که بخش اطلاعات ارتش لبنان ، تحقیقات دقیقی را درمقر اقامت عاملان انتحاری در طبقه نهم هتل شرایتون، قبل از اقدام به اجرای عملیات انجام داده است.

نیروهای اطلاعاتی به تفتیش و بازرسی اتاق این دو انتحاری در هتل و وسایل آنان پرداختند و درمیان این وسایل، لباس و چند جعبه خالی تلفن همراه پیدا کردند که اثر انگشت روی آن دیده نمی شد.

این نیروها همچنین اقدامات لازم را برای آزمایش " دی.ان.ان" و اثر انگشت انجام دادند.

منبع امنیتی درباره خودروی این جنایتکاران اعلام کرد: عاملان انتحاری حدود 70 دقیقه قبل از اجرای عملیات تروریستی، پیاده هتل را ترک کرده اند.

وی افزود: تحقیقات هنوز مشخص نکرده است که مکان شروع حرکت خودرو یا مکانی که تروریست ها درآن خودرو را تحویل گرفته اند ، مشخص نشده است و درحال حاضر ، همه راه های منتهی به سفارت، دردست بررسی است تا شاید مشخص شود خودرویی که مقابل سفارت منفجر شده است، چه مسیری را برای رسیدن به مقصد طی کرده است.

در این حال، منابع امنیتی دیگر در لبنان اعلام کردند عاملان انتحاری که یک روز قبل از اجرای عملیات به هتل شرایتون آمده بودند و اتاق را به مدت سه روز رزرو کرده بودند، روز اول را در هتل مانده و شب در آنجا خوابیده و صبحانه را در هتل خورده اند.

سپس پیاده به سمت تله الخیاط حرکت کرده اند، همان منطقه ای که تحقیقات درباره ادامه مسیر از آن جا به سمت محل وقوع حمله ادامه دارد.

بنا به اعلام منابع یاد شده ، بعید نیست که عاملان انتحاری، خودرو را درآن منطقه تحویل گرفته و از آن جا به سمت سفارت رفته باشند و یکی از آن ها که کمربند انفجاری به خود بسته بود ، از خودرو پیاده شده بود و فورا" به سمت دروازه آهنی سفارت از سمت شرق آن رفت و حدود یک دقیقه قبل از انفجار خودروی بمب گذاری شده ، کمربند انفجاری همراه خود را منفجر کرد.

مسوولان امنیتی لبنان همچنین تلاش می کنند تا طرفی را که به عاملان انتحاری کمک های پشتیبانی کرده اند ، شناسایی کنند.

در دو حمله تروریستی و انتحاری روز سه شنبه (28 آبان ماه) نزدیک سفارت ایران در بیروت، حجت الاسلام "ابراهیم انصاری"رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و همسر یکی از کارکنان سفارت به شهادت رسیدند. در دو انفجار انتحاری صورت گرفت در مجموع 25  نفر شهید و 160 نفر زخمی شدند.

پربیننده ترین خبرها