ارزیابی "الاخبار" لبنان از تحولات منطقه پس از توافق ژنو؛

شرایط منطقه پس از توافقنامه ایران و 1+5

شرایط منطقه پس از توافقنامه ایران و 1+5
دوشنبه 4 آذر 1392 - 14:47

سایت روزنامه الاخبار لبنان، گمانه زنی هایی را درباره شرایط منطقه پس از توافق هسته ای ژنو بین ایران و شش کشور مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سامی کلیب" روزنامه نگار عرب در روزنامه "الاخبار" لبنان نوشت: توافق ایران با کشورهای غربی پیروزی بزرگی برای ایران به شمار می آید، اما جنگ ادامه دارد. زیرا کسانی که از بهبود روابط ایران با غرب متضرر می شوند، آرام نخواهند نشست. کافی است به رفتار تند وعصبی رژیم صهیونیستی پس از اعلام توافق ژنو بنگرید و نشستی فوری که آل سعود در کشور خود ترتیب داد تا نشان دهد که پیروزی در این بازی برای ایران به معنای پایان جنگ نیست.

ایران از تجیهزات نظامی گسترده و دیپلماسی فعالی برخوردار است، و سرازیر شدن دوباره پول به بانک های این کشور معانی زیادی خواهد داشت. اما مهمتر از آن به رسمیت شناخته شدن حق ایران در غنی سازی اورانیوم از سوی جامعه جهانی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم است.

ایران در این مذاکرات حساس پیروز شد، اما تکلیف قضایای منطقه مخصوصا سوریه، لبنان، حزب الله و عراق چه خواهد شد؟ این احتمال که توافق فقط بر سر مساله هسته ای باشد بسیار ضعیف است، بلکه به نظر می رسد این یک توافق کامل و چندشاخه است که نتایجش بعدا مشخص شده و باعث افزایش خشم کسانی می شود که از آن ضرر خواهند دید.

حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت با برنامه ریزی دقیقی انجام شد که نشان داد مجریان این اقدام تروریستی از برنامه ریزی و قدرت کافی برخوردارند. بعد از این حادثه انگشت اتهام بلافاصله به سوی عربستان نشانه رفت که این احتمال نه قابل تایید است ونه قابل انکار.

"عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه بلافاصله بعد از این حادثه، سازمان اطلاعات عربستان و موساد رژیم صهیونیستی را متهم به دست داشتن در این انفجار کرد. این نیز اگرچه یک اتهام سیاسی است، اما باعث شد که عربستان از سوی سوریه و حزب الله در قفس اتهام قرار گیرد.

به هرحال پیام حاصل از این حمله روشن و خطرناک است و معنای آن هدف قرار گرفتن ایران است. کسانی که به سفارت ایران در بیروت حمله کرده اند، می دانند که از خط قرمز گذشته اند. از سوی دیگر (رژیم) اسرائیل صدایش را بالا برده و ممکن است برای برهم زدن معادلات در انفجارهایی از این دست نقش داشته باشد.

البته در کمال تاسف ممکن است آمریکایی ها بعضی از خواسته های (رژیم) اسرائیل را در فلسطین برآورده کنند و کشورهای عربی و منطقه ای نیز چشم بر آن ببندند، اما کشورهایی هم هستند که آشتی و مصالحه را نمی پذیرند در نتیجه تحرکاتشان همچنان باقی خواهد ماند.

در این تحرکات گروههای تندرویی که در سوریه می جنگند باهدف سرنگونی دولت سوریه و برپایی خلافت اسلامی متحد می شوند و با پیشرفت توافق ها جنگ خونین نیز شدت خواهد یافت. همچنان که "علی حیدر" وزیر آشتی ملی سوریه برای آن که پایش به مذاکرات بعدی نرسد، ترور شد. البته خودش نجات پیداکرد و راننده اش به جرگه بی گناهانی که در مقابل سفارت ایران در بیروت کشته شده اند، پیوست.

در هرصورت توافق ایران با 1+5 امضا شد و باب گمانه زنی درباره سوریه، لبنان، عراق و افغانستان همچنان باز است، اما قدر مسلم آن است که محور روسیه، ایران، سوریه و حزب الله در وضع بسیار بهتری قرار گرفته اند.

پربیننده ترین خبرها