مقاله تارنمای عربی :

آیا ایران به آلمان خاورمیانه تبدیل خواهد شد؟

آیا ایران به آلمان خاورمیانه تبدیل خواهد شد؟
دوشنبه 4 آذر 1392 - 17:23

العالم - یک پایگاه خبری اینترنتی عربی با انتشار مقاله ای به بررسی توافقنامه تاریخی ایران و غرب و تاثیر آن بر تولید و صدور نفت و پیشرفت ایران پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، " آی نیوز العربیه " با طرح این موضوع که تولید نفت ایران یک دهه پیش 4 میلیون بشکه بود و اینک به روزانه حدود دو و نیم میلیون بشکه رسیده است، نوشت : علی رغم آنکه ممکن است توافق تاریخی درباره برنامه هسته ای ایران، آغاز دوره جدیدی در روابط با تهران باشد، اما شاید برای حیاتی ترین بخش این کشور یعنی نفت راه طولانی پیش رو باشد.

به نوشته این پایگاه خبری ، جان کری وزیر خارجه امریکا تاکید کرد که اکثر تحریمها باقی خواهند ماند تا اینکه جهان مقاصد و نیت دولت جدید تهران را بسنجد. تحریمهای نفتی نیز طی 6 ماه آتی باقی خواهند ماند، پیام ما آشکار است فشارها ادامه خواهد داشت؛ اما اگراوضاع به نحو احسن پیش برود، تهران طی نیم سال، در مقابل شفافیت، پیشرفت بیشتری محقق خواهد کرد. ایران حدود 9  درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و سالهای اندکی پیش از این اینگونه مطرح می شد که حدود 150میلیارد بشکه نفت و بزرگترین میدان گازی جهان را در اختیار دارد؛ اما بزرگترین مشتریان آن یعنی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، واردات انرژی را به میزان یک سوم و یا بیشتر طی سالهای گذشته به دلیل فشارهای امریکا و اروپا کاهش دادند.

" آی نیوزالعربیه " افزود : علی رغم آنکه کشورهای متعددی از جمله آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا در سالهای گذشته تهران را تحت فشار قرار دادند، اما تحریمها فقط محدود به نفت نبود بلکه توان ایران را در تامین حمل و نقل دریایی و تجارت با دو واحد پول دلار و یورو را نیز تحت تاثیر قرارداد.

این پایگاه ادعا کرد که این انزوای اقتصادی مشخصا به گفته برخی کارشناسان راهبردی در خاورمیانه منجر به کشیده شدن دولت جدید ایران به میزمذاکرات شد.

برخی کارشناسان بر این باورند که برنامه هسته ای اولیه ایران در رفع تردیدها درخصوص بازار نفت کمک خواهد کرد و اگر در دوره ماه عسل، تحریمها کاهش پیدا کرد، پس حسن روحانی و دولتش باید برای بستن قراردادها  شرایط بهتری فراهم کنند.

به نوشته آی نیوز العربیه ، عربستان تولید کننده بزرگ نفت درباره امضای توافق با تهران ابراز شک و تردید کرد که این امر چالشهای بیشتری در سازمان اوپک ایجاد خواهد کرد. ایران قصد دارد با اغاز سال 2020 تولید نفت را به 6 میلیون بشکه در روز برساند که این امر منجر به کاهش تولیدات عربستان می شود.

این تارنمای اینترنتی در پایان نوشت : می توان ایران را که 80 میلیون نفر جمعیت دارد، اگر بتواند از انزوای اقتصادی خارج شود، به آلمان خاورمیانه توصیف کرد که منابع طبیعی بسیاری برای پیشرفت و توسعه دراختیار دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها