کارشناس ایرانی:

توافق ایران و غرب، موفقیتی برای تمام جهان اسلام است

توافق ایران و غرب، موفقیتی برای تمام جهان اسلام است
دوشنبه 4 آذر 1392 - 21:27

العالم - مدیر مرکز تحقیقات راهبردی و بین المللی در تهران امضای توافق میان ایران و گروه 1+5 را موفقیتی برای تمام جهان اسلام دانست.

 "امیر موسوی" شامگاه دوشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم، گفت: این توافق، نگرانی های مربوط به جنگ، کشتار و ویرانی را از منطقه دور کرد، زیرا درصورت نبود دوراندیشی برخی طرف های منطقه ای برای پذیرفتن خواسته ملت ایران و پذیرش حق برخورداری تهران از فن آوری مسالمت آمیز هسته ای، جنگ و کشتار در منطقه به وقوع می پیوست.

وی تاکید کرد: ایران هسته ای و صلح جو توانست با آرامش و دیپلماسی کارآمد، شش کشور بزرگ جهان را به قبول منطق دیپلماتیک و خواسته های برحق خود تسلیم نماید.

این کارشناس ایرانی افزود: کشورهای غربی در طول ده سال گفت وگو با ایران به ویژه در دوره های اخیر، انواع تهدید و فشار را برایران تحمیل کردند و درعین حال از لحاظ اقتصادی ایران را تحریم کردند؛ ولی در نهایت مشاهده کردیم که مذاکره کننده ایرانی با توکل به خداوند و حمایت مردم ایران و مسئولان سیاسی و نظامی، کشورهای بزرگ را به احترام گذاشتن به خواسته خود مبنی بر برخورداری از فناوری هسته ای مسالمت آمیز وادار کرد.

موسوي با اشاره به این که مسوولان ایرانی تاکید کرده اند که اگر غربی ها به تعهدات خود پایبند باشند ایرانی ها نیز به تعهدات خود عمل می کنند، افزود: درصورتیکه کشورهای غربی به این توافق نامه پایبند باشند و بندهای آنرا اجرا کنند، ایران به طور کامل با آنها همکاری خواهد کرد؛ اما درصورتیکه غربی ها به تعهدات خود عمل نکنند، زمینه فراهم است و راه کارهای دیگری مطرح خواهد بود، از جمله اینکه ایران درموضع خود مبنی بر قبول این توافقنامه بازنگری می کند.

وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه مبنی براینکه تحریم های اعمال شده علیه ایران از ماه آینده لغو خواهد شد، نیز گفت: این مساله نشان می دهد که ایران با دقت به شیوه گفت وگو با غرب پایبند بوده و به دو اصل توازن و همزمانی متعهد است، درنتیجه این اصل با توجه به اعلام نظر فرانسه از سوی طرف غربی اجرا خواهد شد زیرا فرانسه هم در بخشی از تحریم های ضد ایران به ویژه در زمینه لوازم یدکی خودروها و هواپیماها و نیز در زمینه دارایی های بلوکه شده ایران مشارکت دارد.

موسوی تاکید کرد: توافق ژنو می تواند زیربنای توافق های مهم میان ایران و کشورهای غربی باشد، به ویژه اگر این کشورها به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند.

وی افزود: عمل کردن دو طرف به تعهدات خود، فضا را برای بازگشت اعتماد آماده و زمینه را برای حل وفصل مسائل منطقه ای و بین المللی حساس توسط هفت کشور بزرگ شامل ایران و گروه 1+5 فراهم خواهد کرد.

Ma.15:00.25 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها