نظر سید حسن نصرالله درباره توافق هسته‌ای ایران

نظر سید حسن نصرالله درباره توافق هسته‌ای ایران
سه شنبه 12 آذر 1392 - 22:16

دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران پیامدهای بسیار بزرگی دارد و نخستین برنده آن ملتهای منطقه هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سید حسن نصرالله" شامگاه سه شنبه گفت: برخی طرفهای منطقه‌ای و بین المللی طی سالهای گذشته به دنبال به راه انداختن جنگ با ایران بودند؛ ولی تحقق این گزینه ساده و آسان نبود زیرا ایران کشوری ضعیف و منزوی نیست.

وی در مصاحبه با شبکه لبنانی "او تی وی" تأکید کرد: این گزینه (جنگ با ایران) می توانست پیامدهایی خطرناک برای منطقه داشته باشد.

نخستین پیامد توافق هسته‌ای
سید حسن نصرالله گفت: نخستین پیامد این توافق هسته‌ای، دفع گزینه جنگ ضد ایران به زمانی دور است؛ فکر نمی کنم که (رژیم) اسرائیل بدون چراغ سبز آمریکا، تأسیسات هسته ای ایران را بمباران کند.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: تحولات بزرگی در سیاست آمریکا در منطقه و دنیا روی داده است.

شکست آمریکا در جنگهای منطقه

دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: حمله آمریکا به عراق شکست خورد و آمریکا در افغانستان به دیوار بسته برخورد کرد؛ در لبنان و غزه نیز طرح خاورمیانه جدید به شکست انجامید و آنها (آمریکایی‌ها) در سوریه تا کنون شکست خورده‌اند.
وی افزود: ایران نیز در برابر تحریم‌ها ایستاد و آنها (آمریکایی‌ها) نتوانستند نظام ایران را سرنگون کنند، در مقابل اوضاع مالی و اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی بحرانی شد.

سید حسن نصرالله گفت: آمریکا به دنبال ورود به جنگ نیست و از جنگها خسته شده است؛ به همین دلیل باب توافق هسته‌ای باز شد و توافقی موقت صورت گرفت.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که هنگام گفت وگو درباره برنامه هسته‌ای با ایران پرونده‌های دیگری را بگشایند، ولی ایران خواستار مذاکره درباره پرونده هسته‌ای شد .. مطرح کردن همه پرونده‌ها روی میز مذاکرات به نفع ایران نبود و ایرانی‌ها اصرار ورزیدند که توافق درباره برنامه هسته‌ای باشد.
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها همواره گفته‌اند که مشکل ما با آمریکایی ها با مشکل ما با صهیونیست‌ها متفاوت است؛ موضع ایران درباره این رژیم قاطع و تغییر ناپذیر است.
وی ادامه داد: درباره موضوع آمریکا ایرانی‌ها می گفتند هنگامیکه آمریکایی‌ها حقوق ما را به رسمیت بشناسند و آماده باشند که حقوق ملتهای منطقه را رعایت کنند، آماده گفت وگو با آمریکایی‌ها هستند.
تغییری در موضع ایران صورت نگرفته
سید حسن نصرالله گفت: تحولی در موضع آمریکایی‌ها صورت گرفته ولی موضع ایران مانند قبل است؛ هنوز زود است در خصوص عادی سازی روابط بین دو کشور سخن گفت، و پرونده‌های بسیاری باقی مانده است و فکر نمی‌کنم مسائل به این زودی به سوی عادی سازی روابط پیش برود.

سفرهای ظریف به کشورهای عربی منطقه
دبیرکل حزب الله لبنان درباره سفرهای اخیر وزیر خارجه کشورمان به کشورهای عربی منطقه گفت: ایران حتی یک روز روابط خود با همسایگانش را قطع نکرده ولی مشکل نزد طرف مقابل است؛ فعالیتهای وزیر خارجه ایران در ادامه مواضع این کشور است، و او به دنبال آن است که به عربستان‌ها اطمینان دهد که هیچ کاری ضد آنها وجود ندارد.
روابط ایران و عربستان
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: ایران از سالها قبل تلاش می کند تا باب روابط با عربستان را بگشاید و با این کشور گفت وگو کند، ولی همه تلاشها برای گشودن درها شکست خورد و خود عربستان درها را می‌بست.
وی افزود: ابتکاری از سوی پاکستان صورت گرفت که ایران آن را پذیرفت، ولی عربستان آن را رد کرد.

حمایت عربستان از حمله صدام به ایران
سید حسن نصرالله اظهار داشت: قبل از درگذشت نایف، وزیر اطلاعات ایران در سفری به عربستان با او دیدار کرد؛ او تلاش کرد تا تفاهم ایجاد کند، ولی فضا صد در صد منفی بود.
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: عربستان سعودی از آغاز با ایران به عنوان دشمن تعامل کرد؛ حملات صدام به ایران با حمایت و سرمایه عربستان صورت گرفت؛ این جنگ شکست خورد و هزینه آن را مردم عراق و ایران و حتی ملت فلسطین پرداختند. با حمله صدام به کویت نخستین طرفی که هزینه این جنگ را پرداخت، کشورهای عربی منطقه خلیج فارس بودند.

جنگ عربستان با کشورهای منطقه
سید حسن نصرالله افزود: اقدامات عربستان سعودی متوقف نشد بلکه ادامه یافت و جنگ عربستان سعودی ضد ایران از سال 1979 آرام نشده است؛ عربستان جرأت ورود به جنگ مستقیم با هیچ طرفی را ندارد بلکه از طریق واسطه و پرداخت پول می جنگد؛ این کشور با واسطه در سوریه، ایران، عراق و لبنان می جنگد.
مشکل عربستان با ایران
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: مشکل بین ایران و عربستان ریشه ای است؛ اظهارات ولید بن طلال نظر اهل تسنن نیست.
وی ادامه داد: مشکل عربستان با ایران مذهبی نیست؛ عربستان قبلا با مصر و یمن و سوریه نیز مشکل داشته است، درحالیکه مذهب این کشورها شیعه نیست.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: عربستان سعودی شریک نمی‌خواهد، بلکه به دنبال آن است که همه کشورهای عربی منطقه تابع این کشور باشند.
دیدار هیأت قطری با سید حسن نصرالله
سید حسن نصرالله در پاسخ به این سئوال که آیا اخیرا هیأتی قطری را به حضور پذیرفته، اظهار داشت: بله، چند روز گذشته هیأتی قطری را به حضور پذیرفتم؛ قطر طی برهه اخیر در حال تجدید نظر در مواضع و راهبرد خود در منطقه است؛ این کشور اقدامی خوب درقبال ربوده شدگان اعزاز از خود نشان داد.
گزینه نظامی در سوریه بیهوده است
سید حسن نصرالله تأکید کرد: ما همواره خواستار راهکار سیاسی در سوریه بوده ایم؛ همواره خطی بین ما و بین قطر باقی مانده، ولی سیاست دو طرف متفاوت است.
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: گزینه نظامی در سوریه ناکارآمد است؛ از بین بردن وضعیت فعلی نیز کارایی ندارد؛ به همین دلیل از همه کشورهایی که با تحولات سوریه ارتباط دارند می خواهم که برای راهکار سیاسی اقدام کنند؛ اینگونه است که گفت وگو با قطر را آغاز کردیم و پس از آن در خصوص دور کردن لبنان از مشکلات سخن گفتیم.

روابط حزب الله و ترکیه
سید حسن نصرالله گفت: روابط ما با ترکیه قطع نشده است؛ قبلا دیدارهایی با سفیر ترکیه صورت گرفته و چیز جدیدی در روابط ما با ترکها وجود ندارد.
وی افزود: پس از تحولات سوریه، تلاشهایی آشکار از سوی ترکیه برای بازنگری در روابط صورت گرفته است، زیرا ترکها معتقدند که زیانهای بسیاری را متحمل شده اند، قبل از بحران سوریه روابط آنها با لبنان، سوریه و ایران خوب بود ولی اکنون آنها از سوریه بیرون رانده شده و مشکلات بزرگی با عراق دارند و روابط آنان با ایران سرد شده است . طرح ترکها در سوریه شکست خورده و اکنون ترکیه در مصر و منطقه جایگاهی ندارد .. ترکیه در روابط خارجی خود متضرر شد و این امر بر اوضاع داخلی این کشور نیز تأثیر گذاشت.

موضع ایران درباره رژیم صهیونیستی تغییر نکرده

سید حسن نصرالله با اشاره دوباره به موضع جمهوری اسلامی ایران درباره رژیم صهیونیستی گفت: موضع ایران در قبال این رژیم تغییر نپذیرفته است؛ موضع این کشور در قبال مقاومت تغییر ناپذیراست و ایران از  موضع خود در خصوص فلسطین کوتاه نمی‌آید.
افقی در پرونده سازش نیست
وی همچنین در خصوص مذاکرات سازش رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان اظهار داشت: افقی برای حل پرونده فلسطینی – اسرائیلی وجود ندارد، و مسیر مذاکرات (سازش) کمترین حقوق فلسطینی‌ها را محقق نمی کند.

روابط ایران و حزب الله
سید حسن نصرالله اظهار داشت: ایران کشور بزرگی در منطقه است و امروز در منطقه بسیار تأثیرگذار است؛ این کشور با ما مشورت می‌کند و در برخی مسائل کاملا از نظر ما حمایت می‌کند، و این امر فقط در خصوص اوضاع لبنان نیست.
سید حسن نصرالله ادامه داد: اگر روابط ما با ایران مانند روابط 14 مارس با عربستان سعودی بود هیچ مشکلی در لبنان وجود نداشت؛ ایران در پرونده‌های داخلی (لبنان) دخالت نمی‌کند و به ما نمی‌گوید که وارد دولت شویم؛ نظر ایران درباره لبنان آن است که مردم با یکدیگر تفاهم کنند و لبنان به سوی جنگ کشیده نشود .. ای کاش طرف مقابل هم ولی فقیه داشت.

ایران به هرآنچه که می خواست رسید

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ایران در توافق هسته‌ای به هرآنچه که می خواست رسید؛ طرف مقابل می گوید که به تضمین‌هایی رسیده که ایران به سلاح اتمی دست نیابد و با همین (تضمین ها) شادمان شده؛ این توافق هسته‌ای نه برای سوریه و نه برای لبنان پیامد منفی ندارد.

ورود حزب الله به موضوع قصیر
سید حسن نصرالله درباره ورود به موضوع قصیر، اظهار داشت: برخی کشورها به دنبال سرنگونی نظام سوریه از راه های نظامی بوده و حاضر به گفت وگو نبودند؛ با وجود تحولات سوریه ما به صورت نظامی وارد قصیر که لبنانی‌ها در آنجا زندگی می کردند نشدیم، ولی هنگامی که ارتش مجبور به خروج از این منطقه شد ساکنان منطقه به ما پناه آوردند .
وی افزود: 30 هزار لبنانی در برابر دو گزینه قرار داشتند؛ یکی اینکه روستاهای خود را ترک کنند و دیگری هم اینکه از روستاهای خود دفاع کنند و آنها تصمیم دوم را اتخاذ کردند.
سید حسن نصرالله گفت: حتی دولت لبنان نیز سراغ لبنانی ها را نگرفت و مرزها باز گذاشته شد و بیشتر سلاحی که به دست عناصر مسلح در قصیر رسید از طریق بقاع و شمال بود.
ارسال 40 تا 50 نفر برای دفاع از مرقد حضرت زینب (س)
سید حسن نصرالله اظهار داشت: در صورتیکه عناصر مسلح مرقد حضرت زینب (س) را ویران می کردند این امر سبب فتنه در منطقه می شد؛ ما فقط 40 تا 50 نفر را برای کمک و دفاع از این مرقد فرستادیم.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: ساکنان قصیر تصمیم گرفتند که از خود دفاع کنند، آنها خواستار آموزش شدند پس آنها را آموزش دادیم .. سلاح خواستند پس به آنها سلاح دادیم.
وی ادامه داد: در آغاز مردم خودشان می جنگیدند ولی در مه 2013 تغییراتی صورت گرفت و لبنانی های مقیم (قصیر) دیگر توانایی دفاع از خود را نداشتند و قصیر محلی برای استقرار هزاران تن از عناصر مسلح شد .. اگر حزب الله وارد نمی شد گروه های مسلح به همه روستاهای قصیر حمله می کردند و به مرزهای لبنان می رسیدند.
سید حسن نصرالله با بیان اینکه عکسش با مقام معظم رهبری مربوط به 2 سال قبل از جنگ قصیر است، اظهار داشت: ورود ما به سوریه با تصمیم ایران نبود بلکه تصمیم خود ما بود و ادعاها در خصوص درخواست ایران از ما برای ورود (به قصیر) درست نیست.

دلیل دخالت نظامی حزب الله در سوریه
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: دخالت ما در سوریه منطقی و واقعی بود .. در مناطق دیگر (این کشور) نیرویی نداریم .. ده‌ها لبنانی در سوریه کشته شدند ولی ما کشته‌های خود را اعلام می‌کنیم .. ما از شهدای خود خجالت نمی کشیم بلکه به آنها افتخار می‌کنیم.
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: واقعیتهای مربوط به ارتش سوریه و طبیعت منطقه موجب شد که ارتش سوریه از برخی مناطق خارج شود و اینکه ادعا شده نظام سوریه ارتش را خارج کرد تا ما وارد شویم صحت ندارد.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: بیشتر مناطق مرزی، روستاها و شهرهای عراق تحت کنترل گروه های مسلح در آمد و به پادگانهایی برای آنها تبدیل شد و از این مناطق خودروهای بمبگذاری شده به عراق ارسال شد .. درنتیجه از آغاز حوادث سوریه اقدامات امنیتی در عراق افزایش یافت.
سید حسن نصرالله گفت: اگر در وظیفه خود در قصیر و قلمون کوتاهی می کردیم، ده ها وصدها خودروی بمبگذاری شده وارد لبنان می شد و ما به سوریه رفتیم تا مانع این مسأله شویم .. خودروهایی که در لبنان منفجر شدند از یبرود و نبک و از طریق عرسال وارد شدند.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: اگر سوریه به دست گروه های مسلح بیفتند، آینده لبنان چه خواهد شد؟

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: حریری و صقر در ارسال جنگجو و سلاح به سوریه دست دارند .. از طرف مقابل می پرسم در صورت پیروزی مخالفان (در سوریه) چه تضمین هایی را می دهند ؟ میزان حمایت از دخالت ما در سوریه بالاتر از میزان تأیید از جنبشهای مقاومت از سال 1982 تا 90 است، و روزی فرا خواهد رسید که از ما به خاطر دخالت در سوریه قدردانی می شود.
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: در خصوص دخالت حزب الله در سوریه بسیار مبالغه می شود؛ این سوری‌ها و ارتش این کشور و نیروهای دفاع ملی هستند که در کنار نظام درحال جنگ هستند، و نیروهای دفاع ملی از ساکنان مناطق مختلف تشکیل شدند و از خود دفاع می کنند.
اماکن حضور نیروهای حزب الله در سوریه
سید حسن نصرالله تأکید کرد: در استانهای درعا، سویداء، قنیطره، دیرالزور و شمال حلب هیچ نیرویی از حزب الله وجود ندارد و حضور ما در سوریه به دمشق، حمص و مناطق هم مرز لبنان محدود می شود . ما در قصیر و دمشق هستیم و ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی امروزه در حال عملیات در قلمون هستند.

تعداد شهدای حزب الله در سوریه
سید حسن نصرالله گفت: برخی در لبنان می گویند که 250 نفر از نیروهای حزب الله در سوریه کشته شدند، برخی روزنامه های وابسته به 14 مارس نیز می گویند که 600 نیروی حزب الله در غوطه (کشته شدند) .. البته این آروزی آنها است .. هیچکدام از نیروهای حزب الله در سوری اسیر نشدند ولی پیکر برخی شهدا به اسارت گرفته شده که ما آنها را رها نمی کنیم.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: از آغاز حوادث سوریه آن طور که آنها می گویند تعداد شهدای ما به 200 نفر نرسیده است . و در مقایسه با نوع درگیری ها و تهدید معتقدم که شهدای ما کمتر از آن چیزی است که پیش بینی می کردیم.

عربستان بر ادامه جنگ در سوریه اصرار دارد
سید حسن نصرالله تأکید کرد: موضوع براندازی نظام سوریه از راه‌های نظامی پایان یافت درنتیجه دنیا به دنبال راه‌حل سیاسی است .. شاید برخی کشورها برای راهکار سیاسی عجله ای نداشته باشند ولی توجه دنیا به این سو است .. بیشتر کشورهای اروپایی و عربی به دنبال ارتباط با نظام سوریه هستند ولی عربستان سعودی همچنان بر ادامه جنگ تا آخرین قطره خون اصرار دارد و هیچ راه حل سیاسی را بر نمی‌تابد.
سید حسن نصرالله گفت: تصمیمی از سوی عربستان برای تغییر واقعیت‌ها در سوریه با سلاح تا 22 ژانویه وجود دارد.
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنم که طی این مدت تحولات بزرگی در بیشتر مناطق روی دهد، ولی این تلاشها همانند غوطه شکست خواهد خورد و برخی به دنبال به تعطیلی کشیدن ژنو 2 هستند.

ارتباط حزب الله با برخی مخالفان سوریه
سید حسن نصرالله گفت: هنوز روابط خود را با برخی طرفهای مخالف سوریه قطع نکرده ایم؛ تا امروز خسارتهای وارد شده به نظام سوریه بیشتر از طرف مقابل است .. اگر نظام سوریه بر قدرت نظامی تکیه می کرد 3 ماه پایداری نمی کرد .. این نظام از پایگاه بزرگی نزد مردم (سوریه) برخوردار است درنتیجه به جز راه حل سیاسی راهکاری وجود ندارد.
وی افزود: این راه حل را باید خود سوری ها بسازند، و اگر هم کمکی از بیرون باشد این کمک به معنای تحمیل راه حل نیست.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: از سال 2005 از سلاح مقاومت سخن می گویند و امروز نیز از دخالت در سوریه .. فکر نمی کنم که تحولات لبنان به دلیل دخالت حزب الله در سوریه باشد، بلکه به دلیل طرح بزرگی است که منطقه را هدف قرار داده.
سید حسن نصرالله افزود: اگر حزب الله وارد سوریه نمی شد، 3 خودرو (بمبگذاری شده) به 30 و یا 300 خودرو در لبنان تبدیل می شد و اگر گروه های مسلح بر مناطق هم مرز با لبنان چیره می شدند؛ لبنان وارد جنگ داخلی می شد و صدها لبنانی کشته می شدند .. ما از پیامدهای اوضاع سوریه بر لبنان کاستیم.
فعال شدن القاعده با حمایت عربستان و ارتباط با انفجار نزدیک سفارت ایران
دبیرکل حزب الله لبنان هشدار داد: اطلاعات عربستان بسیاری از شاخه های القاعده را فعال می کند و فکر می کنم که گردانهای عبدالله عزام در پس پرده انفجاری بود که سفارت ایران را هدف قرار داد و عربستان سعودی از چنین گروه هایی حمایت می کند.

وی افزود: اطلاعات عربستان در پس پرده بسیاری از انفجارها در عراق قرار دارد.

سید حسن نصرالله گفت: هنگامی که انفجارهای طرابلس روی داد، در مقایسه با انفجارهای الرویس و بئر العبد بیشتر ناراحت شدم، زیرا کاملا مشخص بود که برخی به دنبال آن هستند که کشور را به سوی فتنه بکشانند.
وی افزود: انفجارهای طرابلس برای تحقق یک هدف سیاسی آشکار صورت گرفت؛ هنگام وقوع انفجارهای ضاحیه ما کسی را متهم نکردیم ؛ دستگاه‌های امنیتی متوجه شدند چه کسی مسئول انفجار بئر العبد است و خودرو کجا بمب‌گذاری شد ولی در انفجارهای طرابلس به اتهام زنی پرداختند. آنها خواستند وارد بازی "ولی دم" شوند .. همه مردم می توانند در این زمینه مدعی شوند ولی این کار کشور را ویران می کند.
درگیری‌های طرابلس
سید حسن نصرالله در خصوص درگیریهای اخیر در طرابلس اظهار داشت: دولت باید در خصوص طرابلس و ایجاد راه حل مسئولیت پذیر باشد؛ دیروز گفته شد که تبدیل طرابلس به منطقه نظامی اشتباه بود و میقاتی به خیانت متهم شد! ولی وقتی بعلبک برای مدتی طولانی منطقه نظامی بود هیچ کس نگفت که این کار برای هدف قرار دادن شیعیان صورت گرفت.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: آنچه که از مفتی شمال در باره ارتباط عناصر مسلح با دستگاه‌های امنیتی نقل شده درست است؛ می دانیم که اداره کل نیروهای امنیت داخلی طی سالها به گروه‌های مسلح پول می‌دهد و طی سالهای اخیر به وسیله خودروهای امنیت داخلی مهمات حمل می‌کند.
سید حسن نصرالله گفت: راه حل پایبندی دولت به اوضاع امنیتی طرابلس و تشکیل کمیته بحران است؛ طرابلس و شمال (لبنان) نیازمند گفت وگو است و همه طرفها باید جمع شوند.
دبیرکل حزب الله لبنان همچنین تأکید کرد که از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد آن حمایت می کند .
وی همچنین خاطرنشان کرد که حزب الله همواره خواستار برگزاری گفت وگوی ملی بین لبنانی ها بوده است.

پربیننده ترین خبرها