جیش الاسلام بندر با القاعده سوریه متحد می شود

جیش الاسلام بندر با القاعده سوریه متحد می شود
سه شنبه 19 آذر 1392 - 11:41

منابع خبری می گویند علی رغم برخی اختلافات میان جیهه النصره با دولت اسلامی عراق و شام و اختلاف این دو گروه تروریستی با جیش الاسلام به فرماندهی زهران علوش که به صورت مستقیم از عربستان سعودی و شخص بندر بن سلطان دستور می گیرد، آنها اکنون سرگرم مذاکره برای ایجاد یک جبهه بزرگ هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الاخبار در گزارشی از آخرین روند تحولات سوریه با اشاره به شکست سنگین گروه های تروریستی در منطقه القلمون در مرز لبنان تاکید کرد که ناکامی بزرگ گروه های تروریستی مسلح در مقابله با ارتش سوریه، آنها را وادار به نزدیک شدن بیشتر به هم و ایجاد یک ائتلاف گسترده تر کرده است.

بر اساس این گزارش، جبهه النصره به فرماندهی محمد الجولانی و دولت اسلامی عراق و شام به فرماندهی ابوبکر البغدادی که تا پیش از این اختلافاتشان علنی و گسترده بود، به نقل از یکی از فرماندهان خود در قلمون اختلافات را کنار گذاشته و تلاش می کنند با توافقی همه جانبه، به روزهای پس از سرنگونی نظام بشار اسد، فکر کنند.

این عضو النصره در ادامه گفت و گوی خود با الاخبار تاکید می کند که اختلافات آنها با جیش الاسلام به فرماندهی زهران علوش بسیار زیاد است، علوش سرسپرده عربستان است و همه اقدامات وی با بندر بن سلطان هماهنگ می شود، بندر نیز آمریکایی است بنابراین نمی توان به وی اعتماد کرد، اما به گروه احرار شام چرا. وی در ادامه با زیر سوال بردن جیش الاسلام، آنها را جیش الافلام معرفی می کندد و می گوید که علوش بازیچه دست عربستان است و احرار شام نیز به دلیل آنکه یک سازمان منسجم نیست و یک جنبش است به سادگی قابل رخنه اطلاعاتی است، اما در این نیز شکی نیست که همه ما برای یک هدف و آن هم سرنگونی نظام حاکم می جنگیم، بنابراین باید به نوعی با هم همکاری کنیم.

در همین حال الاخبار گزارش داده که نمایندگان النصره و داعش در شهر یبرود در شمال دمشق با زهران علوش دیدار کرده و با وی در مورد آینده همکاری طرفین مذاکره کرده اند. زیر مجموعه القاعده از عملکرد نیروهای علوش در شهر النبک به شدت انتقاد دارند و می گویند که این نیروها بدون هماهنگی از صحنه نبرد خارج شدند در حالی که دیگر گروه های مسلح با هم همکاری نزدیکی داشته و دارند.

منابع مطلع می گویند که علی رغم این تحولات، آنچه مشخص است یک نیروی خارجی در حال نزدیک کردن دیدگاه های القاعده و نیروهای تحت فرماندهی عربستان در سوریه هستند تا با استفاده از توان و قدرت جنگی آنها، در کمتر از دو ماه مانده به نشست ژنو 2، مخالفان دستاوردی نظامی داشته باشند.

حال باید دید که این هماهنگی ها در چه سطحی انجام خواهد شد و بندر بن سلطان چگونه می تواند هم پیمانی جیش الاسلام با القاعده را برای طرف های غربی و بین المللی توجیه کند.

پربیننده ترین خبرها