پشت پرده قرارداد گازی اردن و رژیم صهیونیستی

پشت پرده قرارداد گازی اردن و رژیم صهیونیستی
دوشنبه 25 آذر 1392 - 13:57

یک شرکت اردنی تصمیم دارد با امضای قراردادی با رژیم صهیونیستی از این رژیم گاز خریداری کند؛ اقدامی که به عقیده ناظران گامی به سوی عادی سازی روابط با این رژیم به شمار می آید.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این گاز قراراست از طریق لوله هایی که برای این منظور از کارخانه مواد شیمیایی رژیم صهیونیستی به کارخانه شرکت گاز "بوتاس" اردن در ساحل بحرالمیت امتداد یافته ، انتقال یابد.
روزنامه "وال استریت ژورنال" به نقل از یک مسئول رژیم صهیونیستی نوشت: این قرارداد برای تکمیل به چندین هفته وقت نیاز دارد.

این در حالی است که "عدید عران" سفیر سابق رژیم صهیونیستی در اردن گفت: توافق اولیه انجام شده و دو طرف هم اکنون در حال مذاکره در باره نرخ و دیگر مسایل فنی هستند، و زمان امضای نهایی بسیارنزدیک است.

روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" نیز امروز در خبری نوشت: "سفیر سابق اسراییل در اردن، از تل آویو خواست صادرات گاز به اردن را فورا آغاز کند، تا به حل مشکل انرژی این کشور کمک شود."
هاآرتص به نقل عران نوشت: "ادامه ثبات در اردن و مصونیت در برابر تهدیدات آوارگان، منافعی راهبردی برای اسراییل دارد. به همین دلیل باید لوله های گاز را به اردن برسانیم."

وی اذعان نشان کرد که اکتشافاتی که ممکن است در دریای مدیترانه صورت گیرد، مصالح مشترکی را ایجاد خواهد کرد.
گفته می شود که با وجود پایین بودن نسبی حجم این قرارداد، اهمیت توافق میان شرکت عربی بوتاس و رژیم صهیونیستی در این است که شاید زمینه ای برای روابط اقتصادی رژیم صهیونیستی، مصر و اردن ایجاد کند.
این روزنامه به نقل از یک مسئول ارشد مصری نوشت، اردن زمان امضای نهایی قرارداد را به اطلاع دولت مصر رسانده اما درباره جزییات نهایی قرارداد هنوز توافقی حاصل نشده است.
گفتنی است روابط اقتصادی اردن و رژیم صهیونیستی محدود است اما قرارداد جدید گاز؛  شاید واکنش های گسترده ای را در اردن به ویژه توسط مخالفان  عادی سازی روابط با این رژیم و هم چنین دیگر کشورهای عربی به ویژه لبنان و تشیکلات خودگردان فلسطین را به دنبال داشته باشد؛ زیرا آنها معتقدند که گاز سواحل دریای مدیترانه فقط متعلق به رژیم صهیونیستی نیست .
وزیر انرژی اردن در فوریه گذشته نیز اعتراف کرد دولتش دارای بیشترین سهم در شرکت عربی بوتاس است و تمایل شدیدی دارد با رژیم صهیونیستی به توافق برسد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها