وضعیت تأسفبار حقوق بشر در عربستان در سال 2013

وضعیت تأسفبار حقوق بشر در عربستان در سال 2013
شنبه 7 دی 1392 - 11:56

عربستان سعودی در سال 2013، از جمله کشورهایی بود که شاهد بیشترین موارد نقض حقوق بشر و محدودیت برای فعالان حقوق بشر و دموکراسی بود.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مسئولان سعودی در سال جاری، دست کم 9 نفر از فعالان اجتماعی را برای مدت های طولانی به اتهاماتی از جمله "عدم بیعت با پادشاه" به زندان محکوم کردند.

همچنین یک وکیل عربستانی از بیم بازداشت شدن ، مجبور به فرار از این کشور شد.

مهم ترین جمعیت مدافع حقوق بشر در عربستان یعنی "انجمن حقوق مدنی و سیاسی" (حسم) تعطیل شد و دولت سعودی اخیرا با قانونی شدید برای مبارزه با تروریسم موافقت کرد.

مسئولان سعودی بیش از 200 شهروند معترض را که اغلب آنان زن و کودک بودند در شهر "بریده" در شمال ریاض بازداشت کردند. این شهروندان عربستانی خواهان آزادی فرزندان و یا اعضای خانواده بازداشت شده خود از زندان های آل سعود بودند.

همچنین یک شهروند عربستانی در هفته جاری به علت برگزاری تظاهرات درمناطق شیعه نشین در شرق این کشور، به 30 سال حبس محکوم شد.

تعدادی از زنان عربستانی نیز به علت رانندگی بازداشت شدند و طارق المبارک فعال حقوق بشر که با آن زنان اعلام همبستگی کرده بود، به مدت بیش از دو هفته بازداشت شد.

"عبدالعزيز الحصان " وکیل عربستانی که به آمریکا فرار کرده، هشدار داده است درصورتیکه نظام سعودی به خواسته های مردم برای تغییر پاسخ مثبت نهد، این مساله به بی ثباتی کشور منجر خواهد شد.

وی گفت درصورتیکه هفت یا ده سال دیگر صبر کنیم ، با وضعیتی خطرناک تر از مصر یا سوریه مواجه خواهیم شد.

عربستان سعودی ، دارای یکی از معدود نظام های مطلق پادشاهی در جهان است که همه تصمیم گیری ها درآن به عهده شاه این کشور است که 92 سال سن دارد.

مسئولان سعودی تلفن های همراه و ایمیلهای شهروندان را کنترل می کنند، و پایگاه های ارتباط اجتماعی مانند تویتر و فیس بوک را که به مکانی برای انتشار لطیفه های بسیار درباره شاه کهنسال و نیز خشم مردم از فساد، فقر و بیکاری تبدیل شده است، زیر نظر دارند.

یکی از دختران فعال در پایگاه های اجتماعی که اخیرا به علت انتقاد از دولت سعودی ، تحت اقامت اجباری قرار گرفت و از استفاده از تویتر منع شد ، گفت که عربستانی ها به شدت از شیوه سرکوبگرانه نیروهای امنیتی سعودی هراس دارند.

سازمان دیده بان حقوق بشر هفته گذشته با صدور گزارشی ، نظام سعودی را به تشدید سرکوب فعالان از اوایل سال 2011 متهم و اعلام کرد که وزارت کشور عربستان حاضر به پاسخ به هیچ یک از سوالات این سازمان نشده است.

در عربستان فقط دو سازمان حقوق بشر وجود دارد که اجازه فعالیت دارند ، اما اتحادیه های کاری یا سازمان های جامعه مدنی مستقل اجازه فعالیت ندارند.

انجمن حسم در سال 2009 و درچالشی برای بازداشت طولانی مدت و بدون محاکمه شهروندان عربستانی از سوی مسئولان این کشور تشکیل شد، ولی مسئولان سعودی به این انجمن ، مجوز رسمی برای فعالیت نمی دهند. اکنون حدود 10 نفر از اعضای حسم در بازداشت هستند.

پربیننده ترین خبرها