عراق اسناد حمایت عربستان از تروریسم را منتشر کرد

عراق اسناد حمایت عربستان از تروریسم را منتشر کرد
دوشنبه 23 دی 1392 - 09:53

دولت عراق اسناد و مدارک مربوط به دست داشتن عربستان سعودی در جنایتهای تروریستی در عراق را منتشر کرد.

علی شلاه" نماینده مجلس عراق روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه العالم تأکید کرد، دولت عراق مدارک دست داشتن رژیم عربستان و چند طرف دیگر در جنایتهای تروریستی را در اختیار کشورهای عربی و اسلامی قرار داد.
این نماینده پارلمان عراق خاطرنشان کرد، در نشست اخیر نوری مالکی و سفرای کشورهای عربی و اسلامی در عراق، مدارکی قطعی در خصوص دخالت خارجی درحمایت از جنایات تروریستی در شهرهای عراق ارائه شد.
وی افزود: دولت از سفرا خواست موضعی مشابه با مواضع جهانی ضد القاعده و داعش اتخاذ کنند.
الشلاه تأکید کرد: عراق تلاش می کند کنفرانسی را برای مبارزه با تروریسم برگزار کند، به ویژه آنکه روسیه "عربستان سعودی" را مسئول عملیات تروریستی در دنیا شناخته است.
این نماینده عراقی اظهار داشت: یکی از شاهزادگان سعودی فرمانهایی را برای عملیات در الانبار صادر کرده است.
الشلاه با اشاره به بیانیه اتحادیه عرب در حمایت از دولت عراق در مبارزه با تروریسم در استان الانبار گفت: اتحادیه عرب مجبور به صدور این بیانیه شد، زیرا مواضع بین المللی این اتحادیه را در تنگنا قرار داد.
وی افزود: الجزایر تنها کشور عربی است که مشکلات عراق را طایفه ای نمی داند.
شلاه اظهار داشت: مالکی نمایندگی‌ها خارجی و شماری از سران کشورهایی را که با آنان تلفنی در تماس است، از حوادث عراق و مدارک و اسنادی که این کشور در خصوص حامیان مالی و تسلیحاتی گروه های مسلح در اختیار دارد، مطلع کرده است.
وی افزود: حوادث الانبار از وجود حمایت مالی مستمر و برنامه ریزی شده از گروه‌های مسلح پرده برداشت، و در این زمینه اعترافات مهمی وجود دارد که ممکن است از دخالت برخی شخصیتهای سیاسی در این حوادث خبر دهد.
شلاه اظهار داشت: پولهای یافته شده نزد گروه‌های مسلح سند هستند؛ زیرا از طریق این پولها و همچنین مکالمات تلفنی می‌توان به منشأ این پولها و حامیان آنها پی‌برد.
وی خاطرنشان کرد: برخی افراد در این زمینه دستگیر شده‌اند و در همین زمینه علاوه بر اعترافات دستگیر شدگان، اسنادی از مکالمات تلفنی ضبط شده وجود دارد.
این نماینده عراقی گفت: یکی از شاهزادگان سعودی برای انجام عملیات در برخی مناطق صحرایی الانبار و حتی موصل دستوراتی را صادر کرده است.
شلاه درباره موضوع پیامکهای بندر بن سلطان در تلفن "احمد العلوانی" از نمایندگان دستگیر شده در استان الانبار، اظهار داشت: نمی توانم به این سئوال پاسخ مثبت یا منفی بدهم؛ زیرا پرونده این فرد اکنون در اختیار نهاد قضایی کشور قرار گرفته و هرگونه اظهار نظر در این زمینه دخالت در امور قوه قضائیه و توهین به شمار می آید.
شلاه خاطرنشان کرد: اما می‌توانم به طور کلی بگویم که مدارک موجود نزد نهاد قضایی عراق و اعترافات این فرد و دیگر دستگیر شدگان که برخی از آنها با امنیت ملی مرتبط است، در بالاترین سطوح دولتی در دست بررسی است.
نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق گفت: دولت عراق با درایت به فعالیت خود ادامه داد و برخی طرفهای عربی را که به دنبال فتنه انگیزی طایفه‌ای بودند ناکام گذاشت؛ کشور عراق در همین زمینه از فضای ایجاد شده توسط روسیه و اقدام مسئولان این کشور در بیان مواضعی ضد عربستان سعودی به دلیل حمایت از تروریسم استفاده کرد، و به جای اتحادیه عرب مستقیما به سازمان ملل متحد مراجعه کرد.
شلاه با اشاره به موضع گیری بسیار دیر اتحادیه عرب در خصوص عراق تأکید کرد: عراق از مواضع کشورهای عربی ناامید شد.
وی افزود: البته موضع گیری کشورهای عربی هرچند که دیر بود، باعث شد برخی سیاستمداران عراقی که شعارهای فتنه‌انگیزانه سر داده و ارتش عراق را به طایفه‌گری متهم کردند، در تنگنا قرار بگیرند. امروز همه کشورهای دنیا اذعان کرده اند که عراق در حال جنگ با تروریسم است. "نوری مالکی" نخست وزیر عراق پنج شنبه گذشته در جمع سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی در بغداد گفت که برخی تروریست‌ها با گذرنامه‌های عربی وارد خاک عراق شده و عملیات تروریستی مرتکب می شوند و کشورهای حامی تروریست ها باید بدانند که آتش تروریسم دامن آنها را خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها