دومین روز همه‌پرسی در مصر چگونه گذشت؟

دومین روز همه‌پرسی در مصر چگونه گذشت؟
چهارشنبه 25 دی 1392 - 22:05

قاهره، العالم- دومین روز همه پرسی از مردم مصر درباره قانون اساسی، بر خلاف روز نخست، در فضایی نسبتاً آرام سپری شد. این در حالی است که فرایند برگزاری همه پرسی، در روز نخست به درگیری هایی منجر شد که یازده نفر کشته داشت.

"احمد السیوفی" رئیس دفتر شبکه العالم در قاهره، دومین روز همه پرسی قانون اساسی را "بسیار آرام تر از روز نخست" توصیف کرد و گفت: در روز نخست، شاهد خشونت و درگیری بودیم، ولی امروز با وجود برگزاری تظاهرات در گوشه و کنار کشور، هیچ گونه درگیری به وجود نیامد. این تظاهرات توسط ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت -که حامی گروه اخوان المسلمین است- برگزار شد که مخالف مشارکت مردم در همه پرسی قانون اساسی است.

بر پایه این گزارش، در برابر تظاهرات مخالفان، راه پیمایی هایی نیز در حمایت از نظام حاکم برگزار شد و شرکت کنندگان دراین راه پیمایی ها مردم را به شرکت در همه پرسی دعوت کردند.

خبرنگار العالم درباره میزان مشارکت مردم در روز نخست همه پرسی، از وجود گزارش های ضد و نقیض خبر داد و گفت: منابع نزدیک به دولت موقت مصر و موافقان قانون جدید، میزان مشارکت مردم را حدود 50 درصد ارزیابی کرده اند اما مخالفان، میزان مشارکت مردمی در همه پرسی را در خوش بینانه ترین احتمالات، 8 تا 10 درصد دانسته اند.

السیوفی افزود: تا کنون هیچ طرف یا منبع بی طرف یا معتبری، درباره میزان مشارکت مردمی در همه پرسی، آمار واقعی یا نزدیک به واقعیت ارائه نکرده است، اما آنچه منابع نزدیک به دولت اعلام کرده اند، گفته مخالفان را تایید می کند. آن ها تاکید کرده بودند که میزان مشارکت مصری ها درهمه پرسی فعلی به اندازه میزان مشارکت در همه پرسی قانون اساسی در سال 2012 نخواهد رسید. در همه پرسی سال 2012 میزان مشارکت مردمی، بیش از 60 درصد بود.

قانون اساسی جدید مصر که از توسط کمیته ای پنجاه نفره تدوین شده است، مشتمل بر 6 باب و دارای بندهایی است که از نظر حامیان آن، به حمایت از زنان می پرازد و شکایت از شکنجه را مشمول "گذر زمان" نمی داند.

برخی از بندهای قانون اساسی جدید مصر نیز موضوع اختلاف جریان های مختلف است که از میان آن ها می توان به اختلاف بر سر محاکمه غیرنظامیان در سازمان های قضایی نظامی و نیز ابهام درباره نقش اسلام در قانون گذاری اشاره کرد.

14:40.15

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها