نجیب میقاتی:

پناهجویان سوری در خاک سوریه اسکان داده شوند

پناهجویان سوری در خاک سوریه اسکان داده شوند
پنج‌شنبه 26 دی 1392 - 10:31

العالم - نخست وزیر مستعفی لبنان امروز (چهارشنبه) از جامعه جهانی خواست به منظور کاهش مسوولیت کشورهای همجوار سوریه، امکان برپایی اردوگاه پناهندگان سوری در خاک آن کشور مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، میقاتی در کنفرانس کمک به ملت سوریه در کویت تاکید کرد که در زمان حاضر به طور میانگین روزانه سه هزار نفر از سوریه به لبنان کوچ می کنند و پناهندگان سوری هم اینک یک چهارم ساکنان لبنان را تشکیل داده اند؛ از این رو برای سبک شدن بار مسوولیت لبنان و تمام کشورهای همسایه سوریه از جامعه جهانی می خواهم تا با جدیت، امکان برپایی اردوگاههای امن برای آوارگان سوری در داخل خاک سوریه را بررسی نماید.

وی افزود: بازگشت آوارگان سوری به کشورشان باید با امنیت همراه باشد در غیر این صورت الگوی انسانی که لبنان در برخورد با آوارگان از آن پیروی می کند با شکست مواجه شده و انسانیت خواهد مرد و تمام آنچه درباره حقوق و کرامت انسانی گفته می شود، شعارهای توخالی خواهد بود.

میقاتی همچنین ضمن شرکت در یک نشست مطبوعاتی در کویت گفت که می توان در مورد اردوگاههای سوری با دولت دمشق هماهنگی به عمل آورد زیرا برخی اماکن آرام و امن در سوریه هست که می توان در آنها اردوگاه برپا نمود.

میقاتی همچنین از همه کشورهای دوست و برادر و نیز جامعه جهانی خواست لبنان را برای مقابله با تبعات منفی که پناه دادن به آوارگان سوری در عرصه اقتصادی برایش در پی داشته، یاری رسانند.

وی همچنین پیشنهاد کرد که صندوقی برای کمک به پناهجویان سوری با همکاری بانک جهانی ایجاد شود.

لبنان درزمان حاضر میزبان بیشترین تعداد آوارگان سوری یعنی رقمی نزدیک به 905 هزار پناهجوست و بعد از آن اردن با 575 هزار پناهجو، ترکیه با 562 هزار پناهجو، عراق با 216 هزار پناهجو و مصر با 145 هزار پناهجو در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

پربیننده ترین خبرها