غیبت خطیب جمعه پایتخت قطر برای سومین هفته

غیبت خطیب جمعه پایتخت قطر برای سومین هفته
جمعه 18 بهمن 1392 - 20:31

"یوسف قرضاوی" مفتی مصری الاصل قطر و پدر معنوی اخوان المسلمین برای سومین هفته متوالی در نماز جمعه پایتخت قطر حاضر نشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که سایت رسمی قرضاوی دیروز پنج شنبه با اشاره به موضوع خطبه این هفته نوشته بود که وی در خطبه های نماز جمعه این هفته به مسائل قرآنی و رویدادهای جهان اسلام اشاره خواهد کرد، اما امروز قرضاوی بدون اعلام قبلی از حضور در خطبه های نماز جمعه خودداری کرد و تلویزیون رسمی قطر، به جای پخش نماز جمعه مسجد محل فعالیت قرضاوی، اقدام به پخش خطبه های نماز جمعه از مسجد جدید «محمد بن عبد الوهاب» نمود.

یخ یوسف قرضاوی به صورت معمول هر جمعه در مسجد اصلی دوحه پایتخت قطر خطبه‌های نماز جمعه این کشور را اقامه می‌کرد ولی در چند هفته اخیر و بعد از سخنان وی علیه دولت های مصر و امارات، حضور وی در مسجد برای اقامه خطبه‌های نماز جمعه لغو شده است.

وزارت خارجه قطر پیشتر به دنبال اظهارات قرضاوی که باعث بحران در روابط بین دوحه با مصر و امارات شده بود اعلام کرده بود سخنان قرضاوی بیانگر موضع این کشور نیست.

قرضاوی که رئیس تشکل اخوانی موسوم به "اتحادیه جهانی علمای مسلمان" است، در یکی از خطبه هایش دولت امارات را (به علت حمایت مالی از حاکمان جدید مصر) دشمن همه نظام های اسلامگرا، و میزبان احمد شفیق آخرین نخست وزیر دوره حسنی مبارک در مصر معرفی کرده بود.

این سخنان قرضاوی باعث شد تا امارات در اقدامی کم سابقه، سفیر قطر در ابوظبی را فراخوانده و ضمن صدور بیانیه شدید اللحنی، مراتب اعتراض امارات به گوش مقامات قطر برساند. این بیانیه در نوع خود از سوی یک کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس علیه سایر اعضا تاکنون بی سابقه بوده است.

این امر باعث شد تا خالد بن محمد العطیه وزیر امور خارجه قطر، اعلام کند قرضاوی نماینده دولت قطر نیست و روابط قطر و امارات مستحکم است.

قطر متعهد شد که در آینده اجازه نخواهد داد قرضاوی یا دیگران به امارات بی احترامی نمایند. ناظران این تعهد قطر را به تصمیم این کشور برای گرفتن منبر جمعه از قرضاوی تعبیر می کنند و بر این باورند که وی از هر گونه موضع گیری علیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و دولت جدید مصر و سپهبد عبدالفتاح سیسی منع خواهد شد.

همچنین شماری از فعالان مصری، در پاسخ به مواضع قرضاوی علیه دولت جدید و ارتش مصر، با جمع آوری امضا در آن کشور برای ابطال تابعیت مصری وی تلاش می کنند.

به نظر می رسد جلوگیری از ایراد خطبه توسط قرضاوی برای سومین هفته براساس دستور دولت قطر و برای حل بحران با امارات مطرح گردیده است.

از سوی دیگر دولت جدید مصر خواستار تحویل قرضاوی و چندین شخصیت افراطی دیگر شده است که پس از کودتای ارتش به قطر فرار کرده اند.

قرضاوی از سال 1961 تاکنون و پس از فرار به قطر، تابعیت این کشور را دریافت کرده است. وی همچنین از حامیان سرسخت گروه های مسلح و تروریستی در سوریه به شمار می آید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها