مذاکرات ژنو تا چه زمانی ادامه می‌یابد

مذاکرات ژنو تا چه زمانی ادامه می‌یابد
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 20:42

دمشق (العالم)- خبرنگار اعزامی شبکه العالم با اشاره به تحولات امروز در مذاکرات ژنو 2، تأکید کرد که برخی پیش بینی‌ها از احتمال طول کشیدن مذاکرات تا 2 سال آینده حکایت دارد.

خبرنگار اعزامی شبکه العالم روز سه شنبه از ژنو گزارش داد، همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات ژنو، افزایش توقعات باعث کندی پیشرفت مذاکرات شد، چنان که اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل نشست های جداگانه ای را با هیات رسمی سوریه و ائتلاف مخالفان برگزار کرد.

ابراهیمی از آغاز گفتگوها با برگزاری این نشست ها موفق شد در روز دوم امکان برگزاری مذاکرات سه جانبه ای را فراهم کند، که در آن نمایندگان دو طرف در یک جلسه مشترک حاضر شوند و به بررسی زمینه های مشترک و مخصوصا اولویت های موجود در بیانیه ژنو1 بپردازند.

مخالفان خواهان مذاکره درباره بند نهم بیانیه ژنو2 مبنی بر تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل هستند، درحالی که هیات رسمی سوریه این درخواست را اقدامی جهت دار می داند که با هدف بیانیه ژنو1 هماهنگی ندارد، و باید بندهای مختلف این سند به طور منطقی و منظم و با شروع از بند اول که مربوط به توقف خشونت و مبارزه با تروریسم است، اجرا گردد.

فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه در همین مورد گفت که معتقدیم برنامه کاری باید بر اساس بیانیه ژنو 2 باشد و همه بندهای این بیانیه به اجرا در آید تا به حل همه مشکلات منتهی گردد.

وی افزود: با صراحت می گویم که ما در بررسی موضوع دولت انتقالی تردید نخواهیم کرد، البته به شرطی که زمان مناسب آن بر اساس زمان بندی ژنو1 فرا برسد و نه براساس اولویت های ساختگی و توهم بعضی ها که سعی دارند اراده خود را بر فضای این نشست ها تحمیل نمایند.

ناظران معتقدند مذاکرات هنوز نتایج سریع و قابل توجهی نداشته اما مسیر گفتگو را به منظور حل بحران مشخص کرده است و این مسیر باید ادامه پیدا کند حتی اگر بنابر بعضی پیش بینی ها دوسال به طول بینجامد چون به هر حال بهتر از سایر گزینه های غیر سیاسی است که به نفع هیچ کس نخواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها