دلجویی آمریکا از عربستان در آستانه سفر اوباما

دلجویی آمریکا از عربستان در آستانه سفر اوباما
پنج‌شنبه 1 اسفند 1392 - 11:05

العالم - مسئولان آمریکایی در آستانه سفر باراک اوباما رئیس جمهوری کشورشان به عربستان درصدد دلجویی از مسئولان سعودی برآمدند که به خاطر تغییر رویکرد و سیاست خارجی کاخ سفید در منطقه ،خشمگین و سرخورده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا درهمین راستا گفت که کشورش به ادامه پیمان های مستحکم خود با کشورهای عرب خلیج فارس پایبند است و امضای قراردادهای بزرگ تسلیحاتی با این کشورها، شاهد این مدعاست.

ویلیام برنز در سخنرانی خود در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی واشنگتن افزود: علی رغم قرار داشتن آمریکا در آستانه رسیدن به استقلال نفتی، منطقه خلیج فارس نقش محوری خود را در ازای منافع امنیت ملی آمریکا حفظ خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما می توانیم از این فرصت برای تقویت همکاری خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و تحقق منافع مشترک بهره ببریم.

برنز اظهار داشت: رسیدن آمریکا به مرحله استقلال نفتی به معنای همکاری بیشتر با کشورهای خلیج فارس است و نه عکس آن.

وی همچنین گفت: آمریکا در دهه های گذشته توانسته در روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، موانع دشوار مختلفی را پشت سر بگذارد.

برنز ابراز عقیده کرد که روابط آمریکا با کشورهای عرب خلیج فارس امروز در مقایسه با تمام دوره های پیشین گسترده تر است و واشنگتن در حال حاضر حدود 35 هزار سرباز در قالب 12 پایگاه دریایی در خلیج فارس دارد.

این اظهارات برنز در آستانه سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به ریاض مطرح شد.

دولت سعودی به خاطر تغییر سیاست آمریکا در قبال تحولات منطقه از جمله انصراف از حمله نظامی به سوریه و دنبال کردن سیاست نزدیکی روابط با ایران و ناکامی سیاست هایش در منطقه ناراحت و سرخورده شده است.

ناظران سفر آتی اوباما را نوعی دلجویی از مسئولان سعودی تفسیر می کنند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها