طرفداران اخوان چهارشنبه به خیابانهای مصر می‌آیند

طرفداران اخوان چهارشنبه به خیابانهای مصر می‌آیند
دوشنبه 4 فروردين 1393 - 19:47

درپی صدور احکام گسترده اعدام و زندان علیه رهبران گروه اخوان المسلمین مصر، اعضا و طرفداران این گروه چهارشنبه هفته جاری برای اعتراض به خیابانها می آیند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت و مخالفت با انقلاب" در مصر، مردم این کشور را به برگزاری تظاهرات در روز چهارشنبه در میدان های التحریر، رابعه العدویه و النهضه در مرکز، شرق و غرب قاهره پایتخت مصر دعوت کرد.

این ائتلاف، حامی محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر وابسته به گروه اخوان المسلمین است که هفته گذشته خواهان راه اندازی موج دوم انقلاب به مدت یازده روز متوالی از 19 مارس با شعار " مردم با ما هستند... رهایی با ماست" شد.

این ائتلاف امروز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: "روز چهارشنبه، باید روز انقلابی چشم گیری در دومین موج از انقلاب مردم مصر باشد. باید موجی از جمعیت به سوی میادین انقلاب در همه مناطق مصر بشتابند و شعار " رهایی با ماست " را سردهند.

براساس این بیانیه، میادین التحریر و رابعه العدویه و النهضه باید مقصد تظاهرکنندگان باشد؛ بدون اینکه تحصنی برگزار شود و تصمیم نهایی در سه میدان یاد شده درنهایت به عهده تظاهرکنندگان - برحسب شرایط و مطابق اهداف آنان- است".

این بیانیه افزود: هر روز که می گذرد، عزم انقلابیون راسخ تر می شود و از ملت انقلابی مصر می خواهیم که موج انقلاب را تکمیل و باطل را بیش از پیش نومید کنند.

ائتلاف حمایت از مشروعیت و مخالفت با انقلاب درحالی مردم مصر را به برگزاری تظاهرات دعوت کرده است که دولت مصر با برگزاری هرگونه تظاهرات مخالفان ِ برکناری مرسی در میدان التحریر و میدان های رابعه العدویه و النهضه  مخالف است.

میدان التحریر کانون انقلاب مردم مصر در 25 ژانویه 2011 میلادی بود و میدان های رابعه العدویه و النهضه شهر قاهره نیز درپی برکناری محمد مرسی از قدرت درچند ماه پیش صحنه اعتراضات طرفداران اخوان بوده است.

طرفداران مرسی از مدتی بعد از برکناری وی در ژوئیه گذشته، بارها تلاش کردند که وارد این میدان ها شوند؛ اما هر بار با برخورد نیروهای امنیتی مصر روبرو شده و درگیری بین آنها روی داده است.

بحران از آنجا شدت گرفت که ارتش مصر چند ماه پیش محمد مرسی رئیس جمهور وابسته به گروه اخوان را به زور برکنار و دولت خود را تعیین کرد و از آن زمان، طرفداران و اعضای اخوان و محمد مرسی با آمدن به خیابانها، خواهان بازگشت وی به قدرت به عنوان رئیس جمهور مشروع و قانونی مصر و مخالفت با کودتای صورت گرفته علیه وی هستند. در این اعتراضات خیابانی تاکنون صدها نفر کشته یا زخمی شده اند.

فراخوان برای برگزاری تظاهرات گسترده درحالی صورت گرفت که دادگاه مصر امروز 529 نفر از اعضای گروه اخوان المسلمین را به اعدام محکوم کرد که از جمله بارزترین آنها، محمد بدیع رهبر اخوان و سعد الکتاتنی رئیس سابق پارلمان هستند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها