آیا پادشاه عربستان از قدرت کناره‌گیری می‌کند؟

آیا پادشاه عربستان از قدرت کناره‌گیری می‌کند؟
شنبه 9 فروردين 1393 - 10:53

همزمان با سفر اوباما به عربستان، برخی منابع خبری از احتمال کناره‌گیری پادشاه این کشور و تکرار سناریوی جابجایی قدرت در قطر خبر می دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، انتصاب شاهزاده مُقرِن به سمت جانشین ولی عهد عربستان، بخشی از جابجایی قدرت است که جزئیات این جابجایی قدرت به زودی اعلام خواهد شد.

روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی امروز (شنبه) به نقل از "منابع آگاه" نوشت: ملک عبدالله جابجایی قدرت در قطر را آزمود ولی هنوز زمان واگذاری تاج و تخت پادشاهی خود به برادرش سلمان بن عبدالعزیز را مشخص نکرده است که اگر چنین بشود، شاهزاده مقرن به ولیعهدی می رسد و سرانجام روی تخت پادشاهی می نشیند و این در حالی است که وضعیت جسمی ملک عبدالله به وی اجازه اداره امور کشور را نمی دهد.

منابع آگاه افزودند: سلمان بن عبدالعزیز 79 ساله نیز مانند ملک عبدالله مبتلا به مشکلات جسمی است و منابع نزدیک به مراکز تصمیم گیری در عربستان اعلام می کنند که سلمان به علت نامساعد بودن وضعیت جسمی خود احتمالاً از قبول تاج و تخت پادشاهی امتناع کند.

منابع آگاه اعلام کردند: یکی از اهداف ملک عبدالله از انتصاب شاهزاده مقرن به معاونت ولیعهد عربتسان فراهم کردن زمینه نشستن پسرش شاهزاده مُتعب بن عبدالله (پسر سوم ملک عبدالله) روی تخت پادشاهی است.
منابع مذکور اعلام کردند: ملک عبدالله از شورای بیعت خواسته که در صورت نشستن شاهزاده سلمان روی تخت پادشاهی، با انتصاب شاهزاده مقرن به سمت ولیعهدی و انتصاب شاهزاده متعب به سمت نایب رئیس دوم هیأت دولت موافقت کند که این امر به معنای هموار کردن راه نشستن شاهزاده متعب روی تخت پادشاهی در آینده است.

به گفته دیپلمات ها، شاهزاده مقرن که از سال 2005 تا سال 2012 رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان بود، بسیار به ملک عبدالله نزدیک است و مورد وثوق وی می باشد.

این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا وارد ریاض شده است و به گفته منابع دیپلماتیک، اوباما با ملک عبدالله درباره انتقال آرام قدرت در عربستان گفتگو خواهد کرد، زیرا حکام عربستان پیر شده اند و از مشکلات جسمی رنج می برند.

به نوشته القدس العربی، آمریکا نمی خواهد که تغییرات ناخواسته ای در عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان ایجاد شود، زیرا هر گونه تغییرات ناخواسته، تأثیرات سوء در بازارهای انرژی و نفت خواهد گذاشت.

منابع آگاه همچنین اعلام کردند: اوباما روز جمعه با ملک عبدالله درباره نحوه حمایت از مخالفان سوری گفتگو کرد و آمریکا می خواهد که با ارائه پیشنهاد "آموزش مخالفان سوری در اردن و شمال سوریه و مجهز کردن آنها به تسلیحات سنگین" رضایت عربستان را جلب کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها