دلیل فشار کردها بر دولت عراق به بهانه کنفدرالیسم

دلیل فشار کردها بر دولت عراق به بهانه کنفدرالیسم
يکشنبه 31 فروردين 1393 - 12:12

نماینده ائتلاف دولت قانون به ریاست نخست وزیر عراق، با رد مواضع ائتلاف کردستان در زمینه برقراری نظام کنفدرالیسم، این ائتلاف را به تحت فشار قرار دادن دولت برای دست یافتن به امتیازات بیشتر متهم کرد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالمهدی الخفاجی" خاطرنشان کرد: قانون اساسی کاملا شفاف است و هیچ کس حق اعتراض به بندهای آن را ندارد؛ زیرا در این قانون به وضوح درباره مناطق سخن گفته شده و اشاره ای به مسأله کنفدرالیسم نشده است.

وی افزود: کردها از موضوع کنفدرالیسم به عنوان برگه‌ای برای تحت فشار قرار دادن دولت مرکزی جهت به دست آوردن امتیازهای بیشتر، و همچنین تبلیغات انتخاباتی در منطقه کردستان عراق استفاده می‌کنند.

الخفاجی خاطرنشان کرد: نظام کنفدرالیسمی را نمی توان در عراق اجرا کرد، و کُردها نمی توانند کشور تشکیل دهند زیرا ساختار داخلی آنان و وضعیتشان به آنان اجازه نمی دهد کشوری مستقل از عراق تشکیل دهند.

الخفاجی تأکید کرد: فرایند اجرای نظام کنفدرالیسمی برای کُردها بسیار دشوار است زیرا آنها بدون عراق نمی توانند اقدامی کنند.

وی گفت: اظهارات برخی نمایندگان ائتلاف کردستان عراق در باره این موضوع، تبلیغات انتخاباتی و اهرم فشاری بر دولت است و نه چیز دیگر.

"عماد احمد" نایب رییس اداره محلی منطقه کردستان عراق روز 27 مارس 2014 ادعا کرد که دولت مرکزی در صورت بی توجهی به توسعه این منطقه و حقوق کُردها باید یکی از دو گزینه تشکیل نظام کنفدرالیستی و یا استقلال منطقه کردستان را بپذیرد.

گفتنی است مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان 25 مارس 2014 از دولت مرکزی خواسته بود که برای پایان دادن به روابط پر از مشکل با بغداد، تشکیل جلسه دهند.

پربیننده ترین خبرها