افزایش تروریستهای اروپایی در سوریه و عراق

افزایش تروریستهای اروپایی در سوریه و عراق
شنبه 13 ارديبهشت 1393 - 13:18

ششم ماه فوریه گذشته یک تروریست انگلیسی پاکستانی الاصل به نام " عبدالواحد مجید" با استفاده از یک کامیون بمب گذاری شده به زندانی در سوریه حمله کرد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این حمله تروریستی آغازگر شروع سلسله حملاتی بود که نگرانی‌هایی را درباره شیوه عملیات تروریستها در سوریه و عراق به وجود آورد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: مسئولان امنیتی و اطلاعاتی آمریکایی و انگلیسی معتقدند، بسیاری از این حملات توسط خارجی‌هایی اجرا شده است که از مناطق مختلف خاورمیانه و اروپا به سوریه آمده اند.
" ويل مكانتس " کارشناس موسسه مطالعاتی بروکینگز در واشنگتن گفت، درصورتیکه با افزایش تعداد جنگجویان خارجی در سوریه، جنگ دراین کشور طولانی شود؛ شمار جنگجویان درسوریه بسیار بیشتر از تعدادی خواهد بود که اکنون در افغانستان شاهد آن هستیم.
اکنون نیز مسؤولان امنیتی تعداد خارجی‌هایی را که دراین دو کشور فعالیت می‌کنند، هزاران نفر تخمین می‌زنند.
اکثر این عناصر خارجی با گروه موسوم به دولت اسلامی عراق وشام (داعش) و نیز با "جبهه النصره" مرتبط با القاعده و یکی از قوی ترین گروه‌های مخالف در سوریه همکاری می‌کنند.
داعش از یک گروه تروریستی منشعب شده است که از تفکرات القاعده الهام می‌گیرد.
مسئولان آمریکایی گفته اند که میانگین حملات تروریستی در عراق درسال گذشته به شدت افزایش یافته و به سطحی بازگشته است که از سال 2007 بی سابقه بوده است.
از جمله عاملان انتحاری در عراق در ماه های مارس و آوریل ، عناصری از تشکیلات القاعده در جزیره العرب بودند که یکی از خطرناک ترین شاخه‌های القاعده است که بیشتر فعالیت آن در یمن متمرکز است.
" ليث الخوری " تحلیلگر گروه " فلش پوینت بارتنرز" که سایت های گروه های تندرو در اینترنت را پی گیری می کند ، گفت: بسیاری از این عناصر، تبعه عربستان، لیبی ، مصر ، مغرب و اردن هستند.
از سوی دیگر، حملات عناصر تندرو در عراق بار دیگر با شدت از سرگرفته شده و گروه موسوم به "دولت اسلامی در عراق و شام" تلاش می کند تا دیدگاه‌های افراطی خود را بر مناطق تحت سلطه خود، گسترش دهد.
اما در سوریه ، درگیری ها ابعاد دیگری پیدا کرده است و عناصر خارجی کمی پس از شروع بحران در سوریه درسال 2011، عازم سوریه شدند؛ اکثر این عناصر به زبان انگلیسی سخن می گویند.
منابع امنیتی انگلیسی اعلام کردند، دست کم 400 شهروند انگلیسی در درگیری های سوریه شرکت داشته اند.
مسئولان اطلاعاتی آمریکا نیز اعلام کرده اند، شماری از اتباع کانادایی و آمریکایی که شاید تعدادشان کمتر از صد نفر باشد، به جمع گروه های مسلح در سوریه پیوسته اند.
این مسئولان تعداد آمریکایی‌هایی را که در درگیری های سوریه مشارکت دارند ، ده ها نفر اعلام کرده اند.
سرویس‌های اطلاعاتی هلند در گزارشی که 23 ماه آوریل صادر شد، اعلام کرد که دو شهروند هلندی سال گذشته در درگیری با عناصر تندرو، دو حمله تروریستی را اجرا کردند.
یک مسئول امنیتی اروپایی گفته است که یکی از این دو هلندی خود را در سوریه و دیگری خود را در عراق منفجر کرده است.
یک مسئول اروپایی دیگر گفته است که گمان می رود یک یا دو شهروند آلمانی هم در حملات تروریستی اخیر در سوریه شرکت کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها