انتقاد اتحادیه میهنی کردستان عراق از دخالتهای ترکیه

انتقاد اتحادیه میهنی کردستان عراق از دخالتهای ترکیه
دوشنبه 15 ارديبهشت 1393 - 13:29

عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان به ریاست "جلال طالبانی" رییس جمهور کنونی عراق، ترکیه را به دخالت در امور عراق متهم کرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "عادل مراد" دبیر شورای مرکزی اتحادیه میهنی کردستان عراق، ترکیه را به دخالت آشکار در اوضاع داخلی عراق و منطقه کردستان متهم کرد و گفت: هدف ترکیه از این مداخلات، دست اندازی به ثروت های طبیعی کشور است؛ و این کشور می کوشد نفت کردستان عراق را بدون اطلاع مردم منطقه و با تبانی با حزب دموکراتیک با قیمت ناچیزی بخرد.

"حسین شهرستانی" معاون نخست وزیر در بخش انرژی در 13 ژانویه کاردار ترکیه در بغداد را فراخواند و اعتراض دولت عراق را نسبت به صدور بدون مجوز نفت عراق از منطقه کردستان به بندر جیهان ترکیه اعلام کرد.

وی همچنین با انتقاد از توافق اخیر حزب دموکرات به ریاست "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان عراق و جنبش گوران به ریاست "نوشیروان مصطفی" برای تشکیل دولت محلی در منطقه کردستان عراق، گفت، این توافق تلاشی ناامیدانه ای برای به حاشیه راندن اتحادیه میهنی کردستان است.

اتحادیه میهنی کردستان در 20 آوریل سال جاری، دست یافتن به مناصب وزارت امور داخلی، معاونت نخست وزیر و معاونت رییس منطقه در ساختار تشکیلاتی دولت محلی هشتم در منطقه کردستان عراق را خواستار شد.

این خواسته بعد از آن شکل گرفت که حزب دموکرات کردستان عراق و جنبش تغییر در 17 آوریل به توافق مشترکی دست یافتند که بر اساس آن حزب بارزانی ریاست دولت محلی و جنبش تغییر ریاست پارلمان را به عهده بگیرد.

مراد افزود: بیماری طالبانی و غیبت وی از صحنه سیاسی، تاثیر مهمی در مسایل مختلف عراق و کردستان داشته است.

وی همچنین از این که سرنوشت مردم در معرض خطر قرار گرفته و منافع عالی منطقه کردستان عراق دستخوش درگیری ها و کشمکش های سیاسی برای دستیابی به اهداف کوچک حزبی شده است، انتقاد کرد.

مراد با دعوت از همه احزاب منطقه کردستان به همکاری برای تشکیل دولتی با پشتوانه مردمی گسترده و مشارکت همه احزاب و تشکل های کردستان عراق گفت: هیچ گروهی نمی تواند بدون مراجعه به اتحادیه میهنی کردستان که قدرت اصلی این منطقه است دولت تشکیل دهد.

خاطرنشان می شود انتخابات مجلس منطقه کردستان عراق در 21 سپتامبر 2013 برگزار شد و حزب دموکراتیک کردستان با به دست آوردن 38 کرسی از مجموع 111 کرسی پیشتاز شد. جنبش تغییر با به دست آوردن 24 کرسی در رتبه دوم قرار گرفت و اتحادیه میهنی کردستان نیز با به دست آوردن 18 کرسی در رتبه سوم جای گرفت.

* استاندار کرکوک گزینه پیشنهادی برای ریاست جمهوری عراق

دبیر شورای مرکزی اتحادیه میهنی درباره نامزدهای ریاست جمهوری هم گفت: ما از نامزدی دکتر نجم الدین عمر کریم استاندار کرکوک برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق حمایت می کنیم زیرا او مردی شایسته و موفق است و اقشار مختلف مردم کرکوک مدیریت موفق وی را می پسندند.

وی افزود: استاندار کرکوک شایسته ترین فرد برای تصدی این پست است و اجماع اکثریت بر روی او می تواند موجب پیشرفت عراق شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها