پس از 3سال صدای گلوله در حمص خاموش شد

پنج‌شنبه 18 ارديبهشت 1393 - 15:38

حمص(العالم) ـ پس از انتقال 80 درصد از عناصر مسلح از حمص، امروز باقیمانده این عناصر از بخش قدیمی این شهر بیرون برده می‌شوند.

"رؤی العلی" خبرنگار شبکه العالم روز پنج شنبه از حمص گزارش داد، دیروز 900 تن از عناصر مسلح از حمص بیرون رانده شدند و حدود 300 تا 400 نفر باقی مانده اند تا امروز از این شهر بیرون برده شوند. در مقابل نیز عناصر مسلح 70 تن از ربوده شدگان را آزاد کردند. 30 تن از این ربوده شدگان از سربازان سوری بودند که در حلب آزاد شدند، و 40 شهروند نیز در لاذقیه از دست تروریستها رهایی یافتند.
پس از توافق دولت سوریه و عناصر مسلح در بخش قدیمی حمص و اجرایی شدن این توافق در ساعت 6 بامداد چهارشنبه، بالاخره صدای گلوله در این شهر خاموش شد. این توافق با حضور هیأتی از سازمان ملل متحد و کمیته آشتی ملی حاصل شد و دولت سوریه نیز اتوبوسهایی را برای انتقال عناصر مسلح به حومه شمالی حمص، فرستاد.
عناصر مسلح در امکان مورد توافق حاضر شدند و هیأت سازمان ملل متحد نیز مسیر خروج عناصر مسلح در شهر حمص را بررسی کرد. 1200 تن از عناصر مسلح در چند مرحله به وسیله اتوبوس منتقل شدند.
درمقابل نیز گذرگاه‌هایی امن برای وارد کردن کمکها به شهرهای "نبل" و "الزهراء" گشوده شد. ساکنان این دو شهر بیش از 2 سال است که تحت محاصره قرار گرفته اند.
"وائل ملحم" نماینده پارلمان سوریه به خبرنگار العالم گفت: دیروز اجرای توافقنامه در بخش قدیمی حمص آغاز شد و نخستین گروه از عناصر باندهای تروریستی در 3 اتوبوس از این شهر خارج شدند و با هر اتوبوس حدود 125 تا 150 فرد مسلح انتقال یافت.
وی افزود: در مقابل هم مواد غذایی و بهداشتی برای ساکنان نبل و الزهراء انتقال یافت و کسانی که به دست باندهای تروریستی ربوده شده بودند، آزاد شدند.
این نماینده سوری خاطرنشان کرد که 3 مرحله دیگر تا خروج کامل همه باندهای تروریستی از بخش قدیمی حمص، آزادی بقیه ربوده شدگان، تأمین مواد غذایی و بهداشتی مورد نیاز ساکنان شهرهای "نبل" و "الزهراء" و متوقف کردن حملات خمپاره‌ای و تک تیراندازان علیه ساکنان این دو شهر باقی مانده است.
بر اساس این توافق، عناصر مسلح با سلاح های شخصی خود بخش قدیمی حمص را به سوی حومه شمالی این شهر ترک کردند. آنها پیش از خروج از این شهر مقرهای خود را به آتش کشیدند. یگانهای مهندسی ارتش سویه نیز پس از خروج باندهای مسلح برای خنثی کردن مین ها و بمبهای کار گذاشته شده و روشن کردن وضعیت کسانی که خواستار باقی ماندن در شهر هستند، وارد بخش قدیمی حمص شدند .
وائل ملحم خاطرنشان کرد: پس از اجرای کامل توافقنامه و خروج آخرین نفر از عناصر باندهای تروریستی، شهر حمص و مرکز آن امن می‌شود و مؤسسات دولتی کار خود را از سر می‌گیرند و زندگی در مناطق مسکونی به وضعیت طبیعی خود باز می گردد.
وی این تحولات را به دلیل شکست و فروپاشی گروه های مسلح دانست و تأکید کرد که برای تضمین فرایند انتخابات ریاست جمهوری و حضور همه شهروندان در انتخابات، بازگرداندن امنیت به همه مناطق شهر بسیار اهمیت دارد.
حمص تا پیش از آغاز بحران و جنگ، سومین مرکز اقتصادی سوریه پس از دمشق و حلب به شمار می‌آمد. این شهر همچنین از نظر تأمین غذا و کشاورزی در جایگاه نخست قرار دارد. منابع نفت و گاز هم که در شرق این شهر قرار دارد به وسیله خطوط لوله از این شهر عبور می‌کند، و پالایشگاه‌های آن نیز در غرب این شهر وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها