علل موفقیت های گسترده ارتش سوریه چیست؟

علل موفقیت های گسترده ارتش سوریه چیست؟
جمعه 19 ارديبهشت 1393 - 10:01

ناظران و تحلیلگران عرب در بررسی علل و عوامل موفقیت ها و دستاوردهای گسترده اخیر ارتش سوریه تاکید کردند که جنگ فرسایشی بین گروههای مسلح با یکدیگر در سوریه، آنها را در مقابل انسجام ارتش سوریه ناتوان و راه را برای پیروزیهای پی در پی ارتش همواره کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، حمیدی العبدالله نویسنده روزنامه البناء درتحلیل خود از اوضاع گروههای مسلح در سوریه نوشت: طی روزهای گذشته، درگیری میان گروههای مسلح سوریه تشدید و تحولات مهمی در این زمینه رقم خورده که از مهمترین آنها، دستگیری "احمد نعمه" سرکرده "شورای نظامی" گروهک تروریستی "جبهه نصره" در استان درعا است.

پس از گذشت ساعاتی از اعلام تشکیل "جبهه شورشیان جنوب سوریه" از سوی "احمد نعمه"، این تروریست به همراه شماری از سرکردگان "شورای نظامی" دستگیر شدند.

"جبهه شورشیان جنوب سوریه" شبیه به همان گروهی است که این سرکرده تروریست در استان ادلب تاسیس کرد و ارتباطی قوی با سرویس اطلاعاتی آمریکا و ائتلاف معارضان سوری داشت.

با گذشت کمتر از دو روز از بازداشت "نعمه"، یکی دیگر از سرکرده های "جبهه نصره" در شهر بصری و همچنین "عدنان خبیه" یکی از مهمترین فرماندهای گروههای تروریستی در شهرهای دوما و غوطه شرقی نیز ترور شدند.

در ابتدا، درگیری میان گروههای تروریستی محدود به استان های ادلب، حلب، رقه، حسکه و دیرالزور می شد اما اکنون موج ترورها و تهدیدهای رد و بدل شده میان گروههای تروریستی رقیب و درگیر تا مناطق جنوبی و غوطه شرقی گسترش یافته است.

ترور و بازداشت تروریست های مسلح، تشدید موج جدیدی از درگیری های مسلحانه میان گروههای رقیب را در مناطق جنوبی و غوطه شرقی در پی داشته است.

نویسنده البناء افزود: آمریکا و همپیمانان اروپایی و منطقه ای این کشور در راستای اهداف خود، مصمم به تقویت مواضع گروههای تروریستی بوده وراههای ارسال مهمات را برای ایستادگی این گروهها در مقابل پیشروی های ارتش سوریه، هموار کنند اما وجود عناصر گروهک تروریستی "القاعده" و ترس از دستیابی آنها به سلاح های پیشرفته و ارسال آن برای گروههای وابسته، طرحهای این کشورها را با شکست مواجه و موجب هموارشدن پیشروی ارتش سوریه و تحقق دستاوردهای مهمی در جبهه های مختلف شده است.

روشن است که محاسبات اشتباه، منجر به ایجاد تعارض و چنددستگی میان تروریستها شده و شعله ور شدن آتش درگیری های مسلحانه و گسترش آن به سوی مناطق جنوبی و غوطه شرقی را در پی دارد.

درگیری های مسلحانه میان تروریست ها در منطقه جنوبی بازتابهای و نتایج فراوانی بر جای گذاشته است تا جاییکه گروه موسوم به "مرکزحقوق بشر سوریه" وابسته به مخالفان سوری خارج نشین نیز اعتراف می کند که در نتیجه جنگ و کشتار میان گروهک تروریستی "جبهه نصره" وابسته به تشکیلات تروریستی القاعده در شرق سوریه، بیش از 60 هزار نفر از ساکنان این منطقه خانه و کاشانه خود را رها و فرار کرده و دهها ستیزه جو نیز کشته شده اند.

درگیری میان مخالفان مسلح و گسترش آن به همه مناطق، تبعاتی به همراه داشته است که می توان از جمله به موارد زیر اشاره کرد.

- تغییر اولویت های گروههای مسلح، پس از آنکه این گروهها در جنگ علیه ارتش سوریه به وحدت نسبی رسیده بودند.

- جنگ و کشتار میان گروههای مسلح موجب فرسایش توان انسانی و نظامی آنها شده است تا جائیکه تاکنون بیش از پنج هزار تروریست کشته شده است.

درگیری میان گروههای تروریستی، تضعیف و سردرگمی میان ستیزه جویان و حتی فرماندهان و حامیان آنها را در پی داشته است. همه این بازتابها و تبعات تاثیر بسزایی در عرصه میدانی در تحولات سوریه بر جای خواهد گذاشت.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها