چرا حامیان مخالفان سوری از تحولات کنونی نگرانند؟

چرا حامیان مخالفان سوری از تحولات کنونی نگرانند؟
جمعه 26 ارديبهشت 1393 - 11:29

یکی از نویسندگان عرب در تحلیلی علل و عوامل نگرانی و هراس کشورهای حامی مخالفان سوری از تحولات کنونی در عرصه داخلی سوریه را تشریح کرد و به چرخش مواضع واشنگتن درقبال مخالفان خارج نشین سوریه پرداخت.

به گزارش روز جمعه شبکه خبری العالم، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی به قلم سامی کلیب به بررسی سفر اخیر یکی از سران مخالفان خارج نشین سوریه به واشنگتن پرداخت و نوشت: احمد جربا رییس ائتلاف مخالفان سوریه در سفر اخیر به آمریکا در زمینه تلاش برای تغییر ریشه ای در مواضع واشنگتن و دریافت سلاح های ضد هوایی ناکام ماند.

این روزنامه نوشت: تمام آنچه می توان از آمریکا انتظار داشت، آن است که ممنوعیت گشودن درهای برخی انبارهای سلاح در عربستان و ترکیه در زمینه تامین موشکهای ضد تانک "تاو" و دیگر سلاحهای نیمه سبک برای گروه های مخالف سوریه برداشته شود. این رفع ممنوعیت نیز مشروط به نظارت مستقیم آمریکاست تا سلاح به دست تروریستهای مسلح نیفتد.

به نوشته الاخبار، پس از پیشروی ارتش سوریه و حزب الله در نقاط استراتژیک و حرکت به سمت کنترل تمام شهرهای بزرگ، افزایش روحیه برای گروه های مخالف امری ضروری به نظر می رسید و از این رو، پذیرش دفاتر مخالفان سوری در واشنگتن و لندن و نظایر آن به عنوان دفاتر دیپلماتیک چیزی بیشتر از تلاش برای بالابردن روحیه ائتلاف مخالفان سوریه نیست. حال این رفتار چه معنایی می تواند داشته باشد؟ باید گفت که پاسخ در واشنگتن کاملا روشن بود و خود جربا در دیدار با مسئولان آمریکایی این پاسخ را شنید.

الاخبار افزود: نهاد نظامی آمریکا دیگر تمایلی به پیروزی عناصر مسلح بر ارتش سوریه ندارد. ارتش سوریه مانند دیگر ارتش ها در عراق، مصر، لبنان، اردن، یمن و نظایر آنها، نیازی مبرم در جبهه مبارزه با تروریسم به شمار می آید.

نویسنده این روزنامه نوشت: مخالفان خارج نشین سوریه نتوانستند دولت آمریکا و بویژه نهاد نظامی را متقاعد کنند که می توانند افراد مسلح تندرو را شکست بدهند. عناصر گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) و جبهه النصره گروههای اصلی در درگیری ها و خشونت ها هستند. ایجاد تغییر واقعی در وهله اول مستلزم تدابیر منطقه ای و بین المللی بویژه علیه جبهه النصره است.

به نوشته الاخبار، تمام آنچه که واشنگتن اجازه خواهد داد، افزایش سطح کمکها به عناصر مسلح به اصطلاح "میانه رو" با هدف ایجاد نوعی توازن نظامی است که هدف از این توازن، فراهم کردن زمینه مذاکرات آتی میان نظام سوریه و ائتلاف مخالفان و دیگر طرفهای مخالف است. غربیها اذعان کردند که ارتش سوریه و هم پیمانانش بخش بزرگی از معادله را تغییر دادند. آنها می گویند که در مقابل، عناصر مسلح همچنان قادر نیستند تغییراتی در مناطق مشخص بویژه در مناطق شمال ایجاد کنند. از نظر حامیان غربی مخالفان سوریه، فروپاشی عناصر مسلح در مناطق شمالی نیز ممنوع است زیرا این امر برای مخالفان و نقش های منطقه ای که بویژه ترکیه ایفا می کند، بس خطرناک است؛ به همین دلیل کمک هایی ارایه می شود.

براساس آنچه که در واشنگتن و در نشستهای به اصطلاح دوستان سوریه در روز گذشته در لندن مشخص شد، به نظر می رسد که حامیان مخالفان سوری از تغییر اوضاع ترس و هراس دارند. این هراس فقط به سبب پیشروی نظامی ارتش سوریه و هم پیمانانش نیست؛ بلکه به سبب انتشار تصاویری است که گویای بازگشت مردم به محل زندگی شان در حمص پس از خروج عناصر مسلح از آن در نتیجه توافقنامه های صلح است.

همچنین این ترس و هراس حامیان مخالفان، به سبب احتمال برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در اغلب شهرهای بزرگ سوریه است.

از این رو، حامیان گروه های مسلح در صدد هستند که وجهه انتخابات ریاست جمهوری سوریه را خدشه دار کنند، در روزهای اندک باقی مانده به نظر می رسد که آنها به شدت در این زمینه فعال شوند.

تلاشهای بسیار فرانسه و برخی کشورها برای ارایه دو طرح به شورای امنیت در هفته آتی در همین راستا صورت می گیرد؛ طرح نخست درباره ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین المللی و طرح دوم درباره ایجاد گذرگاه هایی برای کمکهای انسان دوستانه است.

کشورهای غربی بر این باورند که مسکو با طرح نخست مخالفت خواهد کرد و به حق وتو روی خواهد آورد. اما به نظر می رسد که اوضاع در دمشق کاملا متفاوت است؛ زیرا این احساس وجود دارد که "حل و فصل راهبردی محقق شد و فقط باید در عمل آن را تکمیل کرد".

آنچه که در عرصه سوریه تغییر کرده، نیاز فعلی همگان برای پیشروی ارتش علیه تروریسم است. نتیجه آن بود که جنگ میان داعش و جبهه النصره بنا به گفته منابع نظامی آگاه، منجر به کشته شدن حداقل ده هزار نفر شده است. بی شک نظام سوریه با اذعان خود غربیها، قدرتمندتر شده است. از نظر فرماندهی سوریه مهمترین امر در حال حاضر این است که یکسره کردن اوضاع در مناطق راهبردی باید تکمیل شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها