اظهارنظر متفاوت مفتی عربستان درباره تروریسم

اظهارنظر متفاوت مفتی عربستان درباره تروریسم
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 17:34

مفتی کل عربستان با تاکید بر این که مشوّقان جنگ در سوریه باید از خدا بترسند و بدانند که کارشان اشتباه است، گقت: نمی‌توان از این گروه ها از جمله داعش و القاعده انتظار "خیر" داشت.

به گزارش شبکه خبری العالم، "عبدالعزیز آل شیخ" در جدیدترین اظهار نظر خود، با اتخاذ موضعی متفاوت درباره حضور افراد مسلح در سوریه، تاکید کرد که «شخصیت ها و طرفهایی که جوانان را به جنگ در سوریه تشویق می کنند، باید از خدا بترسند و بدانند که کارشان اشتباه است؛ گروه های تروریستی گروههایی بی خاصیت هستند و خیری از آنها انتظار نمی رود».

آل شیخ که گویی فراموش کرده القاعده و داعش از دست پروردگان مستقیم پندارهای وهابیت تکفیری و مورد حمایت مالی مستقیم آل سعود هستند، در گفتگو با روزنامه سعودی "الریاض" اظهار داشت: افراد و شخصیتهایی که به راهنمایی و توجیه جوانان مشغولند، صلاحیت چنین کاری را ندارند و باید از تشویق جوانان و تحریک آنها برای حرکت به سمت سوریه دست بکشند.

مفتی کل عربستان گفت: گروه ها و تشکل هایی که در بیانیه وزارت کشور نام آنها ذکر شده و شامل گروههای تروریستی مانند القاعده، القاعده شاخه جزیره العرب، شاخه یمن، شاخه عراق، داعش، جبهه النصره، اخوان المسلمین و... هستند، گروه هایی "بی خاصیت" هستند و نمی توان از آنها انتظار "خیر" داشت.

این اظهارات مفتی کل عربستان در حالی مطرح می شود که طرز فکر تکفیری -که القاعده و داعش و دیگر گروههای تکفیری در دستور کار خود قرار داده اند- در سایه پندارهای وهابیت و "سلفی تکفیری" در عربستان و دیگر کشورهای عربی و اسلامی رشد و نما یافته است، اما به نظر می رسد با نزدیک شدن پایان جنگ در سوریه و تغییر رویکردهای سیاسی سعودی ها برای تطبیق خود با تحولات میدانی، مفتی دربار عربستان هم در مأموریت جدید خود موظف است اقدامات دیروز اربابان خود را به نوعی زیر سؤال ببرد و زمینه را برای تغییرات اساسی تر در سیاست های آل سعود مهیا کند.

پربیننده ترین خبرها