کدام کشورها مانع رأی دادن سوری‌‌ها می‌شوند

کدام کشورها مانع رأی دادن سوری‌‌ها می‌شوند
چهارشنبه 7 خرداد 1393 - 08:10

درحالیکه رأی گیری از سوری‌های مقیم خارج از این کشور در انتخابات ریاست جمهوری امروز برگزار می شود، شمار قابل توجهی از کشورهای عربی و همچنین چند کشور اروپایی از برگزاری این انتخابات جلوگیری کرده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، طبق اعلام قبلی کمیته برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه، رأی گیری از سوریهای مقیم خارج از این کشور، امروز انجام می شود.
بیش از 200 هزار سوری مقیم خارج از این کشور برای شرکت در انتخابات اسامی خود را در سفارتخانه ها ثبت کرده‌اند.
با این حال، امارات، فرانسه، آلمان و بلژیک در اقدامی مداخله جویانه، اعلام کرده‌اند که از برگزاری این انتخابات جلوگیری می‌کنند.
سایت "صوت المنامه" نیز اعلام کرد که "بحرین" و "عمان" تنها کشورهای عربی هستند که انتخابات ریاست جمهوری سوریه در آنجا برگزار می شود.
بر اساس این گزارش، 12 کشور عربی از رأی گیری از شهروندان سوری مقیم در این کشورها در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری می کنند.
برخی کشورهای عربی مدعی شده‌اند که برگزار نشدن انتخابات ریاست جمهوری سوریه در آن کشورها، به دلیل بسته بودن سفارت‌خانه‌ها و یا نبود نمایندگی‌های دیپلماتیک یا سفارتخانه است.
با این حال، دولت امارات به صورت رسمی مخالفت خود را با رأی گیری از شهروندان سوری در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.
"نزار الحراکی" نماینده مخالفان سوریه در پایتخت قطر نیز با اشاره به برگزار نشدن انتخابات در قطر، کویت، عربستان و امارات گفت، سفارت سوریه در دوحه در سال 2011 به درخواست قطر بسته شد.
در کشور مصر نیز که این روزها شاهد انتخابات ریاست جمهوری یک سال پس از برکناری "محمد مرسی" است، مسؤولان نظامی این کشور اعلام کردند که رأی گیری از شهروندان سوری مقیم این کشور انجام نمی شود.
این درحالی است که پس از ترکیه، لبنان، اردن و عراق، کشور مصر بیشترین تعداد آوارگان سوری را در خود جای داده است. بر اساس گزارشها، حدود 320 هزار آواره سوری در مصر هستند.

پربیننده ترین خبرها