مبادله یک نظامی آمریکایی با 5 عضو طالبان

مبادله یک نظامی آمریکایی با 5 عضو طالبان
يکشنبه 11 خرداد 1393 - 10:04

یک نظامی آمریکایی که از حدود پنج سال پیش در اسارت گروه طالبان بود، سرانجام با 5 تن از اعضای این گروه که در گوانتانامو زندانی بودند مبادله شد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این نظامی آمریکایی در قبال آزادی و انتقال پنج زندانی گوانتانامو به قطر، آزاد شد.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: ملت آمریکا امروز شادمان است زیرا خواهد توانست تا از "بووی برگدال" گروهبان آمریکایی که پنج سال در اسارت طالبان افغانستان بود، استقبال کند.
وی افزود: من از امیر قطر بسیار تشکر می کنم زیرا در زمینه تامین امنیت بازگشت سرباز ما کمک کرد. تعهد شخصی امیر قطر گواهی بر شراکت بین دو کشور است.
رئیس جمهور آمریکا همچنین از دولت افغانستان برای کمک به آزادی این نظامی آمریکایی تشکر کرد.
"چاک هگل" وزیر دفاع آمریکا نیز بعد از چند دقیقه از اعلام این خبر تأکید کرد که پنج زندانی گوانتانامو آزاد خواهند شد.
وی گفت که تصمیم برای انتقال پنج زندانی بازداشتگاه گواناتامو به قطر را به کنگره آمریکا اطلاع داده است.
هگل در عین حال به طور علنی به وجود ارتباط مستقیم بین این دو رویداد (آزادی نظامی آمریکایی و انتقال پنج زندانی گوانتانامو به قطر) که به طور همزمان اعلام شد، اشاره ای نکرد.
با این حال "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای از دولت قطر بویژه شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور تشکر کرد زیرا نقش بسیار مهمی را در بازگشت گروهبان برگدال به آمریکا ایفا کرد.
گروه طالبان نیز از عملیات تبادل اسرا استقبال کرد و آن را باعث خرسندی وشادمانی فراوان دانست.
گروهبان برگدال در 30 ژانویه سال 2009 میلادی در افغانستان به اسارت درآمد و عناصر گروه طالبان با انتشار چند نوار ویدئویی تأکید کردند که وی همچنان زنده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها