جان کری با نخست وزیر عراق دیدار کرد

جان کری با نخست وزیر عراق دیدار کرد
دوشنبه 2 تير 1393 - 13:10

وزیر امور خارجه آمریکا ظهر امروز بعد از ورود به عراق با نوری المالکی نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جان کری وزیر خارجه آمریکا که ظهر امروز به طور اعلام نشده وارد عراق شد، با نوری المالکی نخست وزیر این کشور دیدار و درباره تحولات امنیتی عراق بحث و تبادل نظر کرد.

هنوز جزئیات بیشتری درباره این دیدار منتشر نشده است.

منابع خبری همچنین گزارش دادند که جان کری با مشاور امنیت ملی و مدیر دستگاه مبارزه با تروریسم و هوشیار زیباری همتای عراقی خود ملاقات کرد.

عراق از چندی پیش شاهد نبرد ارتش به همراه نیروهای مردمی و عشایر با عناصر گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) است که اخیرا به تحرکات نظامی دست زده و مناطقی از عراق را به کنترل خود در آورده اند.

دولت آمریکا کمک به دولت عراق برای سرکوب عناصر مسلح را مشروط به ترک قدرت از سوی نوری المالکی نخست وزیر این کشور کرد.

شبکه آمریکایی "سی ان ان" به نقل از برخی مسؤولان کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا تا زمانی که نوری مالکی دولت را ترک نکند، به ارتش عراق کمک نظامی نخواهد کرد.

براساس این گزارش، موضع جدید آمریکا بعد از تماس های گسترده میان واشنگتن و ریاض و شمار زیادی از مشاوران آمریکایی مطرح شده است.

اما ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی نخست وزیر عراق دخالت های آمریکا در امور سیاسی این کشور را رد و تاکید کرد که عراقی ها هرگز بنده آمریکا نخواهند بود.

"امين هادي" نماينده ائتلاف دولت قانون در مجلس نمایندگان عراق گفت: دولت يا كنگره آمريكا حق دخالت در امور عراق و تحميل خواسته خود بر عراقي ها در زمينه انتخاب نخست وزير را ندارند و عراقي ها با اين رويكرد مخالفند و هيچ گاه برده آمريكا يا هيچ كشور ديگري نخواهند بود.

هادي افزود: "عراق داراي قوه مقننه است و بزرگترین فراكسيون در مجلس نمايندگان عراق، نامزد نخست وزيري و تشكيل دولت را معرفي خواهد كرد".

اين نماينده عراقي ادامه داد: نوری مالکی رئيس ائتلاف دولت قانون پرچمدار صلح و سردمدار روند سياسي و نامزد ما براي رياست دولت آينده عراق است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها