آغازنشست پارلمان عراق و شمارش معکوس برای تعیین رؤسای سه گانه

آغازنشست پارلمان عراق و شمارش معکوس برای تعیین رؤسای سه گانه
سه شنبه 10 تير 1393 - 13:06

نشست پارلمان جدید عراق برای تعیین مسوولان کلیدی کشور از جمله پست های نخست وزیری، ریاست جمهوری و رییس پارلمان، آغاز شد.

در همین خصوص "عصام کاظم الفیلی" عضو ائتلاف ملی عراق روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، اسامی نامزدهای این ائتلاف برای تصدی پست نخست وزیری را به شبکه العالم اعلام کرد.
الفیلی اظهار داشت: پس از برگزاری نشست های متعدد و پیاپی، 5 نفر به عنوان نامزدهای ائتلاف ملی انتخاب شدند، که سرانجام سه نفر یعنی نوری مالکی، عادل عبدالمهدی و احمد چلبی معرفی شدند.
وی با اشاره به اتفاق نظر اعضای ائتلاف ملی بر ضرورت پیشرفت و دستیابی به توافق های کلی، خاطر نشان کرد: بر اساس قانون اساسی و نظر به درخواست خضیر الخزاعی، معاون رییس جمهور عراق، برای برگزاری جلسه نخست پارلمان، در این جلسه حتما باید نخست وزیر انتخاب شود.

الفیلی، ائتلاف ملی را در قبال آن چه در عراق می گذرد مسوول دانست و با تاکید بر خواست مراجع تقلید، گفت: اشاره های دریافت شده از مراجع تقلید موید آن است که مراجع، انتظار دارند دولتی با حمایت همه گروه ها در کشور حاکم شود.
وی با بیان این که مراجع تقلید به نبض افکار عمومی نزدیک ترند، افزود: مراجع به همین سبب به دنبال نشاندن آتش فتنه بودند، به ویژه پس از کودتای ناکامی که در موصل اتفاق افتاد.
عضو ائتلاف ملی سپس هشدار داد که اگر شخصیتی فاقد ویژگی تایید همه گروه های عراقی بر کشور حاکم شود، کشور را گرفتار بحرانی واقعی خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به تاکید مراجع تقلید بر ضرورت شتاب در تشکیل کابینه، خاطرنشان کرد که فراکسیون های متحدون، العربیه، و فراکسیون دیالی هویتنا در جلسه پارلمان جدید شرکت خواهند کرد و این بار، حد نصاب جلسه کامل خواهد شد.
الفیلی با تاکید بر این که حدنصاب جلسه، حتی با غیبت ائتلاف کردستان و فهرست ایاد علاوی نیز کامل خواهد شد، خاطر نشان کرد: ائتلاف ملی، با ریاست اسامه النجیفی { رییس پارلمان قبلی عراق} بر جلسه پارلمان جدید مخالف است، هرچند مخالفتی با ریاست جلسه توسط سلیم الجبوری و صالح المطلگ ندارد.
عضو ائتلاف ملی عراق ضرورت اتفاق نظر اعضای پارلمان درباره انتخاب رییس مجلس را یادآور شد و گفت: فراکسیون های سنی، در میان خود، بر سر سه نامزد از جمله النجیفی، سلیم الجبوری و صالح المطلگ برای تصدی ریاست پارلمان توافق دارند.
30-22:39
26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها