بارزانی برای تجزیه عراق تلاش می‌کند

بارزانی برای تجزیه عراق تلاش می‌کند
سه شنبه 10 تير 1393 - 17:22

رئیس منطقه کردستان عراق از تصمیم خود برای برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه در ماه‌های آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، مسعود بارزانی در گفتگو با شبکه انگلیسی بی.بی.سی برای نخستین بار به شکلی آشکار از تصمیم خود برای تجزیه عراق پرده برداشت و گفت: "درشرایطی که کردها درحل بحران سیاسی عراق ایفای نقش می کنند، استقلال حق طبیعی آنان است".

وی توضیح نداد که تلاش برای حل بحران عراق، چه ارتباطی با به دست آوردن "حق" استقلال کردستان از این کشور دارد.

بارزانی افزود: "از این پس، به وضوح اعلام می داریم که هدف ما استقلال منطقه کردستان است، عراق اکنون عملاً تجزیه شده است و آیا قرار است که عراق همچنان دروضعیت فاجعه بار فعلی بماند".

وی مدعی شد: "تصمیم گیری درباره استقلال منطقه کردستان عراق به عهده من نیستند، این ساکنان منطقه کردستان هستند که دراین باره تصمیم می گیرند و در ماه های آینده همه پرسی درباره منطقه کردستان عراق را برگزار می کنیم".

در برخی کشورهای منطقه، کردها از چند دهه پیش خواهان تشکیل کشور مستقل هستند، اما میان کردهای عراق، ترکیه، سوریه و ایران دراین باره اختلاف نظر وجود دارد.

این درحالیست که جامعه بین الملل از جمله ایران و ترکیه به عنوان کشورهای همسایه عراق و آمریکا با تجزیه عراق مخالف هستند.

درهمین حال، " یونادم کنا " رئیس فراکسیون الرافدین در عراق گفت که مسعود بارزانی از سازمان ملل متحد خواسته است که بعد از تشکیل دولت جدید عراق، درخصوص شهر کرکوک و مناطق مورد اختلاف همه پرسی برگزار کند.

شبکه اطلاع رسانی عراق به نقل از خبرگزاری کردها (کنا) گزارش داد: بارزانی کمک سازمان ملل را برای تعیین سرنوشت شهر کرکوک و مناطق دیگر خواستار شده است تا مشخص شود که این مناطق به منطقه کردستان عراق بپیوندند یا درهمان وضعیت سابق بمانند.

وی افزود که استان کرکوک از نظر جغرافیای جمعیتی با دیگر استان های عراق متفاوت است زیرا دارای طایفه ها و گروه های متعددی است که ترکیب زیبایی به این شهر داده که مایه افتخار آن است.

این اظهارات در حالی بیان می شود که پیشمرگان کرد برای از بین بردن خلأ امنیتی به وجود آمده پس از خیانت برخی فرماندهان و عقب نشینی نیروهای ارتش عراق و سلطه عناصر داعش بر برخی از مناطق، دراستان های کرکوک و دیالی وبرخی دیگر از مناطق عراق مستقر شده اند.

" ائتلاف کردستان " در مجلس عراق اعلام کرده بود که پیشمرگان درمناطق مورد اختلاف باقی خواهند ماند و تا زمان اجرای ماده 140 قانون اساسی عراق، ازاین مناطق عقب نشینی نخواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها