بارزانی: اوضاع عراق به کردستان مربوط نیست!

بارزانی: اوضاع عراق به کردستان مربوط نیست!
چهارشنبه 11 تير 1393 - 17:48

رییس منطقه کردستان عراق در اظهارات جدیدی، اوضاع فعلی را با کردستان بی ارتباط دانست و مدعی شد دولت مرکزی مسوول بحران اخیر این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مسعود بارزانی روز چهارشنبه در بیانیه ای بعد از دیدار با "فرانسوا ژیروت" مسوول بخش خاورمیانه و شمال افریقای وزارت خارجه فرانسه، با متهم کردن نوری مالکی، نخست وزیر عراق، مدعی شد: مسوولیت سیاسی اوضاع کنونی در عراق به عهده دولت بغداد است و تروریست ها و افراط گرایان با بهره برداری از اشتباهات دولت مالکی، به تقویت مواضع خود در مناطق سنی نشین پرداخته اند.
وی افزود: منطقه کردستان با همه توان و نیرو از مرزها و شهروندانش دفاع می کند، اما هرگز بخشی از جنگ های قومی و مذهبی نبوده و نخواهد بود.!
بارزانی که گویا هنوز از اشغال بخشهایی از عراق به دست تروریستهای تکفیری و بعثی بی خبر است، ادامه داد: راه برون رفت از اوضاع کنونی، نظامی نیست بلکه باید از راه تغییرات سیاسی به حل مشکل پرداخت.
رییس منطقه کردستان عراق افزود: ملت کُرد پس از این مجبور نخواهد بود تاوان اشتباهات دیگران را بپردازد و کُردها مسوولیت آن چه را که امروز بر عراق می گذرد، نمی پذیرند.
بارزانی دو هفته پیش هم راه حل مشکلات را در تغییر سیاست های بغداد و اعتراف عوامل این بحران ها به اشتباهات خود عنوان کرده و گفته بود که کردستان از این به بعد تاوان اشتباهات بغداد را نخواهد پرداخت.
وی سه روز قبل از این سخنان مدعی شده بود که ماده 140 قانون اساسی عراق با ورود نیروهای پیشمرگه به مناطق مورد اختلاف تمام شده تلقی می شود.
کردستان عراق که پس از آغاز بحران و گسترش تروریستهای تکفیری در برخی استانها، نیروها پیشمرگه را وارد استان نفت خیز کرکوک کرده است، اعلام کرده که تا زمان اجرای ماده 140 قانون اساسی این نیروها در مناطق مورد اختلاف خواهند ماند و عقب نشینی نمی کنند.
اکثر ساکنان کرکوک و دیاله از کردها هستند و مسؤولان منطقه کردستان عراق به بهانه این که وظیفه دفاع از کردها را در برابر تروریست به عهده دارد، وارد این مناطق شده است.
مسعود بارزانی دیروز در گفتگو با شبکه انگلیسی بی.بی.سی برای نخستین بار به شکلی آشکار از تصمیم خود برای تجزیه عراق و برگزاری همه‌پرسی استقلال در ماه های آینده پرده برداشت و گفت: "درشرایطی که کُردها درحل بحران سیاسی عراق ایفای نقش می کنند، استقلال حق طبیعی آنان است".

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها