سرنوشت دومین جلسه پارلمان عراق چه می شود؟

سرنوشت دومین جلسه پارلمان عراق چه می شود؟
دوشنبه 16 تير 1393 - 17:56

العالم - گروهها و شخصیت های سیاسی عراق در آستانه تشکیل دومین نشست پارلمان جدید ، برای تعیین رئیس جمهوری ، نخست وزیر و رئیس پارلمان همچنان به رایزنی و مشورت ادامه می دهند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری العالم، تشکل های سیاسی عراقی، برای توافق درباره نامزدهای تصدی سه پست کلیدی ریاست جمهوری، نخست وزیر و ریاست پارلمان و خروج از بحرانی که این کشور را درنوردیده است، همچنان به رایزنی های فشرده خود ادامه می دهند.

درحالی که  به نظر می رسد تکلیف نامزد سمت ریاست پارلمان این کشور که به اهل سنت اختصاص دارد، مشخص شده باشد و "سلیم الجبوری" نامزد قطعی این سمت باشد، اما خبرها بیانگر آن است که دو ائتلاف ملی کردستان عراق همچنان در این خصوص سرگرم رایزنی و گفت وگو هستند.

از سوی دیگر کُردهای عراق سه نامزد به نام های "برهم صالح"، "هوشیار زیباری" و "نجم الدین کریم" برای منصب ریاست جهوری عراق دارند و رایزنی آنها در این خصوص همچنان ادامه دارد، این درحالی است که گفته می شود جریان کُرد درباره نامزد سمت نخست وزیری عراق نیز به اجماع رسیده است.

با وجود تمام پیش گویی های ضد ونقیض در باره نتایج جلسه آینده مجلس عراق، واقعیت این است که سیاستمداران عراقی عزم خود را برای خروج از بحران کنونی جزم کرده اند و درهمین چارچوب برحم صالح معاون حزب اتحادیه میهنی کردستان بر پایبندی کُردها به حمایت از بغداد و نیز پایبندی به اصل گفت وگو برای حل وفصل بحران کنونی عراق تاکید کرد.

اولین جلسه پارلمان جدید عراق که سه‌شنبه گذشته برای تعیین رییس پارلمان، نخست وزیر و رییس جمهوری این کشور جدید تشکیل شده بود، به دلیل اختلافات نمایندگان و گروه‌های مختلف عراقی از حد نصاب خارج شد و به هشت ژوئیه (17 تیر) موکول شد.

پربیننده ترین خبرها