بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در عراق آواره شدند

بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در عراق آواره شدند
دوشنبه 30 تير 1393 - 22:34

بغداد، العالم ـ وزارت امور حقوق بشرعراق، شمار آوارگان عراقی را بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرد.

"كامل امين" سخنگوی رسمی وزارت حقوق بشر عراق روز دوشنبه در گفت وگوی تلفنی با شبکه خبری العالم، تروریست های گروه داعش را به ارتکاب تجاوزات بسیار در حق اقلیت ها و اقشار مختلف عراق متهم کرد.

امین افزود: اقدامات تروریست های داعش اعم از ربودن شهروندان و نقض کامل حقوق آنان که به صورت برنامه ریزی شده و در سطح گسترده صورت می گیرد، جای تعجب ندارد، زیرا پیش از این عناصر القاعده که در سوریه به داعش تبدیل شدند، این تجاوزها را مرتکب شده بودند.

وی تصریح کرد: وزارت حقوق بشر عراق از همان روزهای اول تحرکات گروه های مسلح، به پی گیری اقدامات این گروه ها در نقض حقوق بشر در عراق اقدام کرد و با نظارت بر اقدامات این گروه ها در داخل شهرها و از طریق پایگاه های اینترنتی اسناد و مدارکی درباره تجاوزهای گروه های مسلح تهیه کرد.

امین تاکید کرد که بیشتر اقشاری که در معرض نقض حقوق بشر قرار گرفته اند، اقلیت ها هستند که شامل ترکمن ها، شیعه و نیز سنی ها می شوند.

سخنگوی وزارت حقوق بشرعراق گفت: مرکز موسوم به "مستغلات دولت اسلامی" به تخلیه منازل مسیحیان و گذاشتن علامت اختصاری نون "ن" برای نصرانی ها و علامت اختصاری راء "ر"
برای رافضی ها (شیعیان) اقدام کرده است.

وی تصریح کرد که گروهک تروریستی داعش معبد تاریخی "مار بهنام" در منطقه نمرود را منفجر و کشیش ها را از آن جا اخراج و به ربودن لوازم و وسایل نفیس موجود در این مرکز عبادی مسیحیان اقدام کرده است.

امین همچنین با اشاره به این که تروریست های داعش حتی به محل های نگهداری مرغ ها و گاوها در منطقه قره قوش که متعلق به مسیحیان می باشد نیز رحم نکردند، افزود: تروریست های داعش همچنین در این منطقه برخی از جوانان مسیحی را ربودند که سرنوشت آنان هنوز مشخص نیست.

وی تاکید کرد که شمار آوارگان عراقی به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر رسیده است که اغلب آنان را شیعیان تشکیل می دهد، به طوری که داعش ابتدا به پاکسازی روستاهای شیعیان و سپس به ربودن اموال و دارایی های آنان و کشتن مردان این روستاها اقدام کرد.

 امین در خصوص طرح موسوم به "طرح شهر" که تروریست های داعش برای شهروندان موصلی تهیه کرده نیز، گفت: این طرح با تعرض به اشخاص شروع می شود و با قطع سر آنان پایان می پذیرد.

این سخنگوی عراقی همچنین از سکوت مجامع بین المللی در برابر جنایت های گروهک تروریستی داعش انتقاد کرده و افزود: واکنش های صورت گرفته به جنایت های داعش، به هیچ وجه در سطح و اندازه این جنایت ها نبوده و پشت سر اکثر این گروه ها، طرف های بین المللی و رسانه ای و زد و بندهای سیاسی قرار دارند.

وی به عنوان نمونه به نشست اخیر امان در اردن اشاره کرد و گفت: نشست امان بهترین دلیل براین مدعا است که برخی طرف ها از اقدامات تجاوزکارانه و جنایتکارانه گروه های مسلح حمایت می کنند. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها