نگرانی کمیساریای عالی حقوق بشر از اوضاع عربستان

نگرانی کمیساریای عالی حقوق بشر از اوضاع عربستان
شنبه 21 تير 1393 - 11:07

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، از عربستان خواست، فعالان ِ شرکت کننده در تظاهرات مسالمت آمیز را از زندان های خود آزاد کند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "ناوی پیلای" کمیسر عالی حقوق بشر با انتشار بیانیه ای، از محکوم شدن "ولید ابوالخیر" وکیل و حقوقدان عربستانی به 15 سال زندان ابراز نگرانی کرد.

وی تاکید کرد: قانون جدید مبارزه با تروریسم در عربستان، حاوی بندهایی مبهم و قابل تاویل است. مدافعان حقوق بشر در عربستان، با استفاده از همین بندها متهم و محاکمه می شوند و جالب اینجا است که ابوالخیر، پیش از دستگیری به این مساله اعتراض کرده بود و آن را وسیله ای برای سرکوب مخالفان دانسته بود.

پیلای خاطر نشان کرد: محاکمه مدافعان حقوق بشر در عربستان، هم در دادگاه ویژه جنایی و هم در دادگاه های دیگر این کشور، فاقد معیارهای محاکمه عادلانه بر اساس دادگاه های عادل بین المللی بود.

وی با تاکید بر شکنجه و تحت فشار گذاشتن فعالان حقوق بشری در زندان های رژیم آل سعود، گفت: فعالان حقوق بشری از جمله ابوالخیر، در سلول انفرادی نگهداری می شوند و آنها را از خواب محروم می کنند و به آن ها اجازه ملاقات و ارتباط با وکیل یا خانواده، داده نمی شود.

"ولید ابو الخیر" به "سازماندهی تجمعات غیرقانونی" و "توهین به قوه قضائیه"،"تلاش برای سرنگونی دولت و قدرت پادشاه"، "انتقاد علنی و توهین به قوه قضائیه"، "بسیج کردن سازمان های بین المللی علیه پادشاه"، "تشکیل و هدایت سازمان بدون مجوز، و کمک به تشکیل یک سازمان دیگر" و "تهیه و نگهداری اطلاعاتی که امنیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد" متهم است.

"سمر بدوی" همسر ابوالخیر، با تاکید بر این که همسرش، به حکم صادر شده از دادگاه کیفری اعتراض نخواهد کرد و دادخواست تجدید نظر ارائه نخواهد داد، خاطر نشان کرد: ابوالخیر، اساسا صلاحیت دادگاه را به رسمیت نمی شناسد.

دادگاه ویژه مبارزه با تروریسم در ریاض، در تاریخ ششم جولای، ابوالخیر را به سبب فعالیت در زمینه حقوق بشر، به 15 سال زندان محکوم کرد.

26

پربیننده ترین خبرها