آیا اتحادیه عرب توان مقابله با تروریسم را دارد؟ +ویدیو

دوشنبه 17 شهريور 1393 - 19:43

قاهره، العالم - وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست اخیر خود در قاهره بر ضرورت مقابله با گروه های تروریستی از جمله داعش، تاکید کردند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار شبکه العالم، وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست خود همچنین بر تعهد خود به قطعنامه 2170  ماه گذشته شورای امنیت سازمان ملل درخصوص "جلوگیری از عزیمت پیکارجویان خارجی (تروریست ها) به عراق و سوریه و مقابله با جریان های مالی حامی داعش" تاکید کردند.

حمایت از امنیت قومی - عربی مهم ترین محور صد و چهل و دومین نشست اتحادیه عرب در قاهره بود و شرکت کنندگان در این نشست، همکاری مشترک برای مقابله با گروه های تروریستی در منطقه و پویایی توافقنامه دفاع مشترک را ضروری دانستند.

"نبیل العربی" دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی در این نشست، بر لزوم اعتماد به موضعی عربی قاطع با اتخاذ تدابیر لازم برای صیانت از امنیت قومی - عربی، مقابله با همه گروه های تروریستی، مقابله با گسترش فعالیت های این گروه ها در منطقه و اتخاذ تدابیر فوری و لازم برای تحقق این امر تاکید کرد.

این درحالی است که ناظران سیاسی ضمن ابراز تردید درخصوص توانایی اتحادیه عرب برای مقابله با گروه های تروریستی تاکید کرده اند که موج اختلاف ها و اتهامات متقابل میان کشورهای عضو اتحادیه عرب در زمینه حمایت از گروه های تروریستی، بدون تردید ائتلاف عربی برای مقابله با تروریست ها را تضعیف می کند.

"ایمن سمیر" سردبیر روزنامه مصری "السیاسه" در این خصوص به شبکه العالم گفت: اتهام قطر به کشورهای عربی در خصوص حمایت از داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق و اتهام مصر به قطر مبنی بر پناه دادن به اعضای گروه اخوان المسلمین، با روح توافقنامه عربی برای مقابله با تروریسم منافات دارد و این امور، کشورهای عربی را از اتخاذ راهبردی منسجم برای مقابله با داعش باز می دارد.

به این ترتیب این سوال همچنان باقی است که آیا اتحادیه عرب در سایه  سکوت بین المللی، می تواند پدیده تروریسم را که برخی از کشورهای عربی را درنوردیده است، از میان بر دارد؟! 

پربیننده ترین خبرها